måndag, januari 21, 2008

Vilken vinter?

Den här vintern är alldeles för varm, förra veckan regnade det och var +2 grader varmt till och med på natten. Veckan innan det var det också varmt och tö under veckodagarna. Den enda någorlunda normala dagen var förra veckans måndag med -15 grader. Idag är det tack och lov -1 grad och fortsätter snöa. De senaste helgerna har varit jättefina trots vardagarnas mörker (ingen snö är fruktansvärt). I helgen vräkte det ner snö, visserligen var det stundvis snöglopp men backen i Måttsund var kanonfin igår!Varenda helg i januari har vi varit i Måttsundsbacken och åkt utför och konstigt nog har helgerna haft fint skidföre. Det är så skönt att komma ut och röra på sig och se ljuset en liten stund. Idag är alla träd fortfarande vita och min trädgård är vit. Trädskyddet över äppelträdet bågnade innan jag skakade av det. Får utvärdera om det var så bra det där överdraget när våren och sommaren kommer.

6 kommentarer:

Maria sa...

JA, vädret är verkligen varierande och kosntigt för att vara januari.

Anonym sa...

Så det var bra i Måttsund igår. Jag misstänkte det men vi (R och jag) kände för Ormberget och längdåkning, men A tyckte att slalom var fantastiskt kul efter premiärturen och undrar när vi ska åka nästa gång.
/annelie

Anonym sa...

Ja..visst är det väl lite upp och ner just nu med vädret!? Fast den milda vintern verkar hålla rådjuren borta från trädgården..positivt!
Ser nu fram emot den där "femte årstiden", vårvintern, som du bloggade så fint om i fjol..:)
/Kirsti

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Maria: Jag såg på dina sparkbilder att ni åtminstone har snö, i Umeå har de inte ens is på havet!

Annelie: Vi får ses där i helgen, kulla att A gillade det, han var jätteduktig!

Kirsti: Vad bra att du påminner mig, samma dag som du skrev tittade solen fram. Bara vi slipper molntäcket är det här en jättehärlig tid!

Maria sa...

HEj!
Nu har jag gett dig en utmaning så om du vill så får du gärna göra den! Hoppas att ni har det bra!

Britt-Marie sa...

Jag håller med. Det är nog bara att vänja sig vid att vinter på riktigt är över.
Vi kommer nog att sälja skotern och skaffa bättre båtmotor, båtsäsongen är ju nästan till jul och börjar igen i maj.
Men vi får njuta av de vita träden och solen på isen så länge.
Kram