fredag, september 12, 2014

Gallrat och beskurit


Förra helgens bedrift blev att leta fram sågen och kapa de allra äldsta stammarna i de två väldiga syrenbuskarna intill entrén. Det var grenar som tvinnat sig, som blivit ihåliga och som spruckit men jag var trots det lite orolig att det skulle bli glest och tomt om jag tog bort dem. Det blev det nu inte men högen på gräsmattan blev imponerande stor.  Så stor att det är svårt att förstå att den bara kommer från en gallring.

Tydligen har det redan nu börjat dras ihop en del kvistar där majbrasan brukar vara, låter bra om det stämmer för då slipper vi såga den här högen i småbitar och försöka mala den i kompostkvarnen :-)

Här är lite blommor som blommar för andra gången, om någon vet vad den sorten heter skulle jag bli jätteglad att få veta. De växte redan här när vi flyttade hit. De övre bladen är från Schersminbusken intill.
Den här vackra klockan har blommat hela sommaren. Den står i rabatten som ramar in uteplatsen framför huset. Runtomkring skymtar vallmon och kungsljus och i bakgrunden bl a rosenhallon.
Rabatten ska bli mer triangulär och fler trampsteg i betong tänkte jag också göra någon gång. Ett annat tänkt projekt är att flytta några små ärtbuskar till kanten mellan grusuppfarten och rabatten, det kan nog bli lummigt och ombonat, om jag orkar gräva vill säga.

Det syns verkligen på skuggorna att det är sensommar, nästan höst, nu. Skuggorna är så långa. Björkens löv har gulnat och börjat falla av. Men ännu blommar en del i rabatterna i alla fall.

1 kommentar:

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Bra att gallra, kanske var 3:e gren vart tredje år så syns det knappt...