lördag, februari 07, 2015

The Woman Who Stole My Life av Marian Keyes

Helt plötsligt hade det kommit ut en ny Marian Keyes och som gammal "fan" av hennes författargärning beställde jag boken och började läsa. Tyvärr har hon tappat stinget lite, den är underhållande och mysig men inte så välkomponerad som t ex Watermelon/Vattenmelonen och Rachel's holiday/Oväntad semester. Hennes allra bästa böcker handlar om någon av systrarna Walsh, förutom den sista; The Mystery of Mercy Close, den höll inte riktigt måttet. Eller så är det jag som har förändrats?

I The Woman Who Stole My Life/Kvinnan som stal mitt liv finns det vissa delar av handlingen som inte är helt logiska, storyn påminner om hur man skapar problem i en tv-serie för att få tittarna att stanna kvar. Bygger man upp en hel bok kring något som när det väl avslöjas känns som ett fjuttigt onödigt missförstånd så upplevs ju storyn som en massa luft. Berättelsen blir som en ballong, det var inte så mycket inuti i den till syvende och sist. Det var så det kändes för mig när jag kom till slutet av boken. Flera problem som klargjordes i början följdes aldrig upp eller så var de egentligen inga problem.

Hur som helst, The Woman Who Stole My Life är trevlig läsning för stunden, det måste jag ändå säga, men ingen bok jag kommer att plocka fram och läsa om, då läser jag hellre om t ex Vattenmelonen.


Det som dock var riktigt, riktigt roligt, det var att jag vann i Adlibris tävling! Hurra vad glad jag blev när jag hittade ett paket i brevlådan igår. En stor necessär  med tre stora fina lyxiga flaskor: ett serum, en toner och en skimrande body-lotion från Face Stockholm.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

ibland fastnar man i några författare

Hannele på Hisingen sa...

Nu hinner man läsa mer :)