fredag, mars 21, 2008

The Historian

Den här spännande boken som jag verkligen gillade att läsa och som jag kan tänka mig att läsa om, köpte jag för 19 kr på CDON, den finns kvar i lagret - jag lånade bilden därifrån.
Boken har ett förord som är daterat januari 2008, ändå gavs boken ut för ett par år sedan men förordet skapar samma sorts verklighetsförankring som det i The Da Vinci Code, dvs. "detta är sant" fast det är fiktion. Huvudrollspersonen lever ensam med sin far, hon är tonåring och fadern reser mycket. Hon får börja följa med på vissa av hans resor, en del går till ensligt belägna platser i östeuropa. Efter att hon av misstag råkat läsa några papper hennes far har i sin ägo börjar han i små doser berätta om sitt förflutna för henne. Allt eftersom ges fler och fler antydningar om Drakula och mystiska händelser. I boken förekommer citat ur Bram Stokers Drakula. Stora delar av boken berättas genom citat, brev som någon lämnat efter sig, texten i någon gammal bok, en muntlig berättelse som någon berättar för någon annan. Jag gillar det här sättet att berätta på, som läsare får man lyssna på olika röster. Boken är spännande men inte på det sätt Da Vinci koden är spännande, inte amerikansk action där man aldrig äter eller sover. Historikern / The Historian bygger upp en spänning som sträcker sig över många år. Det handlar om ett uppdrag och ett sökande. Dessutom finns där risker och hot och kluriga samband. Jag längtade efter att sätta mig med boken och jag minns fortfarande många delar av berättelsen fast det börjar vara en dryg månad sedan jag läste den. Så småningom har jag väl glömt och då ska jag läsa om den!

Inga kommentarer: