tisdag, januari 27, 2015

Övervintrade pelargoner

Jag måste köpa en sån där växtljuslampa att ha i fönstret nästa vinter. Fyra pelargoner har tvärdött, bara skrumpnat ihop. Det kan ju också ha varit att jag gav dem mer vatten än de mäktade med. Jag trodde inte de mådde bra av att vara så kruttorra som de blir ovanför elementen men eftersom inget växte så behövdes väl nästan inget vatten till rötterna. Hur som helst, nu äntligen är solen på väg tillbaka. Det blir så pass ljust att man får öppna ögonen ordentligt några timmar om dagen. Tack och lov att den här skumrasktiden med midvintermörker är över. Så här ser några av pelargonerna ut, de finns på varje fönsterbleck och jag hoppas verkligen de tar sig.

Man tycker ju att jag skulle ha lärt mig men år efter år är det samma sak, pelargonerna ser ut att klara sig finfint fram till jul, därefter blir det bara för mycket mörker och de torkar ihop. Kanske även de behöver d-vitamin tillskott? :-)

4 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Min mor har det så, går utmärkt :)

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Tack Hannele, blir växtlampor i samtliga fönster nästa vinter :-)

Hannele på Hisingen sa...

alltså, min mor har ingen växtlampa, utan som du har vanligt fönster med element under :)

karin-odlar-sin-trädgård sa...

ok Hannele, då bor hon nog längre söderut. I Umeå, där mina föräldrar bor är det inga problem heller, det är som att det blir för få ljusa timmar här uppe i Luleå.