onsdag, augusti 05, 2015

500

Inlägg nummer 500! Det måste ju firas! Så mycket bloggande och mer blir det. Firarbild i inlägg nummer femhundra får bli min fikastund i eftermiddags. Jobbade i trädgården och läste om vartannat. Plockade några smulgubbar som hade mognat och åt med grädde (mums) och kladdkaka (ännu mumsigare). Just när jag fikade var solen i moln men det har varit soligt idag också.
Tyvärr är det ingen riktig värme i luften så bara när solen skiner från klarblå himmel blir det riktigt varmt. Vilket också är bra, man får så mycket mer trädgårdsarbete uträttat när det inte är alltför varmt. Jag har sågat och klippt i ärtbuskar, syréner och hägg. Skulle kunna elda en majbrasa redan nu och mer behöver klippas och beskäras.
Inne har jag fixat till det i hallen för ett par veckor sedan. Köpte en snygg, vit skohylla som har precis de rätta måtten och skruvade ihop den, plockade fram blåvitrandiga dynor som låg i en dynlåda och kände sig övergivna och vips - vad snyggt det blev! (Förut stod där en ful, avsågad hyllbit i furu och det såg bara väldigt provisoriskt och osnyggt ut.)
Köket fräschade jag upp i vintras men har ingen nyare bild. Tavelväggen är inte fullständig på den här bilden. Vinterns projekt ska bli att dra bort den fula, gulbruna plastmattan och måla direkt på linoleummattan under. Hoppas att den inte är i alltför dåligt skick. Ett ljust grått golv tror jag blir fint, eller kanske krångla till det lite och måla rutor i grått och vitt? Nåja, det blir ett senare projekt. Min mormors gamla trampsymaskin som syns till vänster tänkte jag flytta ut i växthuset om det någon gång blir färdigt...

Eftersom detta inlägg är ett nu-ska-vi-fira-femhundra-blogginlägg inlägg så avslutar jag med en blomma. Första gången en pion blommar sedan vi flyttade hit! Men de har det alldeles för skuggigt där i hörnet, jag ska gräva upp dem allihop och flytta dem till rabatten framför växthuset när det står färdigt så där är ytterligare ett projekt. Fixa inne, fixa ute, men det är ju roligt att åstadkomma något :-)