söndag, augusti 06, 2006

Boklista

Visserligen blev jag inte utmanad direkt, men Fröken Bokmal har bl a skrivit en sån här lista och jag tycker det var jättekul att tänka igenom. Svaren var inte så självklara. Vissa böcker är det ett tag sedan jag läste och eftersom jag läser mycket så blir det en hel del att tänka igenom. Så här blev det då:

1. En bok som förändrade ditt liv:

Först tyckte jag att något sånt har jag inte upplevt. Påverkat mig visst men förändrat mig, men så kom jag på att John Irvings Hotel New Hampshire förändrade ändå något. Det sägs på ett ställe i boken; "Take every opportunity given to you in this world, even if you have to many , one day the opportunities stop you know". Jag har haft det rådet i bakhuvudet sedan jag läste boken första gången på åttiotalet och jag försöker ta alla chanser jag ges.
Två böcker har annars förändrat mitt liv radikalt. De är båda av framstående män inom Kognitiv Linguistik. Langackers Foundations of Cognitive Grammar och Talmys Toward a Cognitive Semantics. Deras schematiska uttryck för att semantiskt bestämma ord revolutionerade min förståelse av språk och gav mig ett bildspråk för att uttrycka och framställa skilda betydelser hos ord som man annars bara känner intuitivt.

2. En bok du läst mer än en gång:

Det är många böcker jag läst mer än en gång, bra böcker blir bara bättre då, man har inte så bråttom att komma igenom boken och man njuter mer av bit efter bit. I bra böcker upptäcker man något man inte riktigt märkte första gången. Helene Hanffs Brev till en bokhandel är en sån underbar bok att läsa om och om igen. Det handlar om hennes brevväxling med en bokhandel i London före och under andra världskriget och en vänskap som växer fram, den är djupt mänsklig.

En annan bok som jag läst om och som det snart är dags att läsa om igen är Lucía Etxebarrias Amor Curiosidad Prozac y Dudas, den finns i pocket på svenska nu - rekommenderas - den heter då Kärlek, Nyfikenhet, Prozac och Tvivel. Det genomgående temat är att vara ung kvinna idag, de tre systrarna är väldigt olika men gemensamt konfronteras de med allt man kan råka på i dagens samhälle - det finns något att känna igen sig själv i hos var och en av dem. Dessutom är det deras relation till föräldrarna och till varandra som de måste arbeta sig igenom. Den är väldigt läsvärd för den tillför en något.
En tredje bok måste in här; Romain Garys La vie devant soi ( Med livet framför sig, finns också på svenska, åtminstone på biblo.) Den är helt underbar och man kan läsa den om och om igen om den stackars Momo.

3. En bok som du skulle vilja ha med till en öde ö:

Jag skulle nog vilja ha många böcker med till en öde ö, några favvisar att läsa om och några olästa som jag vill läsa. En sån favvis är Wuthering Heights av Emily Brontë. Det är helt underbart att slukas upp av den, språket och det suggestiva berättandet, temperamentet hos författarinnan och Catherine och Heathcliff och alla de andra människorna som lever sig ut ur sidorna som vore de av kött och blod här och nu - då skulle jag inte bli helt ensam på den öde ön.

4. En bok som fick dig att skratta:

Bridget Jones Dagbok av Helen Fielding, lättläst, underhållande, perfekt avkoppling!

5. En bok som fick dig att gråta:

Beloved av Toni Morrison, den har en hjärtskärande historia och man gråter så in i norden men den är så vacker och tillför så mycket, hon förtjänade verkligen sitt Nobelpris. Ska man läsa nåt av henne ska man läsa den!

6. En bok som du önskar hade skrivits:

Saknar inga böcker - tvärtom - det skrivs fler böcker än jag hinner läsa.

7. En bok du som inte borde ha skrivits:

Alla böcker som handlar om tragiska uppväxter eller beskriver fruktansvärda händelser eftersom jag önskar att de inte hade behövts skrivas!

8. En bok du just nu läser:

P O Enquist Lewis resa. Har precis börjat, det ska bli jätteintressant. Jag insåg redan efter bara några sidor att jag vet alldeles för lite om väckelserörelsen, Lewi osv. Enquist ingår i mitt 'projekt' att förkovra mig i de Västerbottniska författarnas alster. Jag älskar Hummelhonung och Pölsan av Torgny Lindgren, nu ska jag kolla vad jag tycker om Enquist och sedan blir det antagligen Sara Lidman, som jag skam till sägandes måste erkänna att jag inte har läst än. Är man Västerbottning så är man. Dessutom kanske jag blivit lite mer patriotisk eftersom jag lever i Norrbotten sedan flera år tillbaka.

9. En bok du tänkt läsa:

Bush in Babylon av Tariq Ali, började på den men det är mer krävande läsning så nu ligger den och väntar. Otroligt lärorik, bl a om hur Storbritannien och USA lekt spelet Monopol med hela mellanöstern de senaste hundra åren - "om du allierar dig med oss får du bli kung", "nej, han blev för uppkäftig, honom avsätter vi" osv.
Fast så skriver förstås inte Tariq Ali, det är bara min irritation över det hela som gör sig hörd. Förutom fakta finns vackra dikter av Irakiska poeter i översättning. Tariq Ali är fantastisk på att skriva kunnigt och insatt. Jag har tidigare läst The Nehrus and the Gandhis av honom, också den superintressant läsning.

10. Nu hoppas jag att jag kan få alla tjejerna i bokjuntan att göra en varsin sån här lista och då inkluderar jag vår medlem Linda, i exil i Göteborg, också.

3 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Vilken svår enkät, kan nog inte svara på hälften. Jag läser pinsamt lite nuförtiden, har bara läst två deckare på hela sommaren! Trädgårdsböckerna är desto fler...

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Linda: Trädgårdsböcker gills, de är ju böcker, då håller du dig dessutom till temat för din blogg! Bra va! Dessutom spelar det ingen roll om du läste boken för tio eller tjugo år sedan för listan, du behöver inte ha läst en endaste bok det senaste året!

Anonym sa...

Kul med en boklista! Jag ville bara säga att jag också läst Brev till en bokhandel många gånger och det kommer att bli många gånger till. Har du sett filmen med Antony Hopkins och Anne Bancroft? Ett ovanligt bra exempel där filmen inte är sämre än boken... Så du är duktig och läser västerbottniska författare. Jag skäms lite för jag har inte läst nån! Ja ja någon gång i framtiden ska man väl hinna med det också!