torsdag, augusti 10, 2006

Värmeslag

Vilket kanonväder det har varit de senaste veckorna, man svettas bort på dagarna. Idag hukade jag i skuggan där jag upptäckt ett fint motiv att måla av. Jag har en vinda som är så fin och slingrar sig genom hela rabatten.


Väldigt mysigt var det, vilken tur att jag har en trädgård så att jag kan "odla min trädgård", dvs göra sånt jag mår bra av att göra. När jag suttit en stund i skuggan var jag ändå så varm att jag önskade att jag haft en swimming-pool...

Visst är det läckert hur solen lyckades skina igenom just mitt i blomman!

Vissa påstår att den här vindan är ett ogräs! Men den är otroligt taksam, den klättrar och täcker ett högt torn och sprider sig i en tråkig grön buske och bildar ett blommande räcke runt ena sidan på min uteplats. Då är jag tacksam.

2 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Den är jättevacker!! Väldigt läckert med ljuset mitt i prick. Vi hade vindan som klätterväxt när jag var liten, vi gillade dom rosa klockorna. Vi hade stenplattor runt om så den spred sig måttligt och vi tyckte inte heller att den var ett ogräs. Men ett ogräs växer där man inte vill ha den och är en växt som lätt tar över. Så i min nya trädgård betraktar jag den som ett ogräs. Den tar över min slänt och slingrar sig in i alla träd och buskar. Och rötterna ger sig iväg djupt och jättelångt.

Visst är det härligt med trädgård. Det är din lilla bit på jorden där du får bestämma själv hur du vill ha det!

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Det är säkert så att den blir mer ogräs där nere i södra Sverige, men här uppe i norr behöver man nåt som gror så där riktigt bra!