måndag, januari 19, 2009

Londonträdgård i december

Så här såg det ut i mina kompisars trädgård i London i december när jag var där. De bor i ett typiskt förortsradhus med en typisk smal trädgård bakom. Fast typiskt är den bara till formen. Utformningen av trädgården däremot är något helt annat än typisk. När de andra bara är en gräsplätt så är den här trädgården fullständigt insynsskyddad av hög bambu och annat som bildar gröna väggar. När man går ut genom dörren på översta bilden så kommer man in i en smal vit gång som leder förbi ett litet trädgårdssjul, på höger sida i bild, till en rundel med lagt trägolv och en liten upphöjd fiskdamm med fontän. Där simmar stora guldfiskar trots att det var minus en grad den dan jag tog bilden men de simmar ute hela vintern. I nischen utanför köksfönstret stod röda cyklamen i en avlång kruka och jag var orolig och tyckte att min vän skulle ta in dem men hon sa bara lugnt att det är ju vinterblommor. Vinterblommor, vilket uttryck. Där jag bor har man inga vinterblommor. Så, då blev det lite trädgårdsinspiration mitt i vintern i alla fall. Vi går ju mot ljusare tider. Dagen blir nästan tio minuter längre för varje dag som går här uppe och även om jag njuter av vintern så har jag börjat skissa lite på trädgården inför sommaren. Bambuväggar vore något eller hur?

3 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Vilken grön trädgård!!

Anonym sa...

Ja nog vill man ha vår nu, jag är redigt less på vintern i år. Den har känts lång och kall...

~Livet i byn

Anonym sa...

Underbart, tack för att du visar bilderna.