fredag, januari 30, 2009

Flicka med plastpåse

Jo, du läste rätt. Jag syftar på ett fantastiskt foto som för tankarna till de gamla holländska målarna, i färger och i komposition. Jag verkar inte kunna lägga in bilden från National Portrait Gallerys hemsida i blogginlägget men klicka på den här texten så kommer du dit. (Jo en liten bild fick jag visst in här ovan men klicka på länken och se fler!).Hela fotoutställningen var en fantastisk upplevelse. Jag besökte National Portrait Gallery då när jag var i London i december.
Fotokonsten har på allvar tagit ett steg närmre det gamla klassiska måleriet. Med subtilt öververkliga färgkontraster och skiftningar som gör fotot till mer än bara en bild av verkligheten, ljuset i bilderna var överlag väldigt välarbetat liksom komposition och motiv.
Naturligtvis såg jag porträtten av Systrarna Brontë och Shakespeare liksom Elizabeth I och många fler när jag var där men jag iddes inte betala in mig på Annie Leibovitz - utställningen. Jag kände att hennes bilder på kändisar må vara hur intressanta de vill. The Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2008 räckte och blev över när det gäller konstnärligt överväldigande intryck.

4 kommentarer:

Mer av allt sa...

Man fick titta noga för att se att det är en plastpåse och inte flickan med pärlörhänget.

Kramar från mig

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Precis min reaktion när jag såg bilden första gången, den såg så välbekant ut.

Gårdsromantik sa...

Men så läckert - man hajar till direkt!

Måste genast kolla länken.

Kram Maud

Hannele på Hisingen sa...

Fräckt!