tisdag, februari 23, 2010

The Time Traveler's Wife av Audrey Niffenegger

Jag älskade att läsa den här boken. Vad jag hade förväntat mig var en lättsam och underhållande berättelse men inte någon högre litterär kvalitet. Jag lånade boken på biblioteket i höstas, bara en sån sak vittnar ju om hur lågt ställda förväntningar jag hade. Sedan började jag läsa den och nästan genast hade jag helt absorberats. Jag läste de sista tvåhundra sidorna på tåget till Göteborg, ensam i min kupé för ingen annan steg på förrän mitt i natten. Jag satt där och bara läste och njöt. Boken handlar i korta drag om ett par som försöker få vardagslivet att fungera trots hans väldigt underliga och medfödda åkomma, han har nämligen en genetisk störning som gör att han plötsligt förflyttas i tiden. Det är ingen häftig förflyttning, snarare pinsam och besvärlig, för han är aldrig förberedd och han kan aldrig ta med sig något, inte ens kläder. Första gången de träffas är hon bara ett barn, eller snarare, första gången hon träffar honom är hon bara ett barn på sex år och han en vuxen man på trettiosex. Första gången han träffar henne däremot är han trettio och hon tjugotvå. Låter det lite krångligt, ja ni kan ju tänka er när hon känner honom och han inte vet vem hon är. Men trots att man aldrig riktigt vet var i tiden personerna befinner sig så målas deras värld upp så levande, alla anhöriga och alla deras vänner känns genuint verkliga. Den här väldigt overkliga kringhistorien rymmer några av de mest realisiska personerna någon skrivit i en bok. Det är det som gör boken så fängslande. Hur får man livet att hålla ihop kring vardag och familj när det hela tiden finns så många svårigheter?
Hur gick det med låneboken då? Jo, jag lämnade motvilligt tillbaka den och köpte ett par månader senare ett eget exemplar. Jag var tvungen ha den och jag tror jag ska läsa om den redan i sommar, när värmen och blommorna kommit tillbaka och jag får lata mig i en solstol på någon av uteplatserna i min trädgård.
ps. Hollywood har gjort en film av boken, här är trailern, men jag har inte sett att den gått på bio än, fast IMDB säger att den visats i Sverige i oktober 2009, nån som vet? ds.

Inga kommentarer: