måndag, juli 06, 2015

La Petite Bijou av Patrick Modiano

Visserligen var jag inte stormförtjust i den första romanen av Modiano som jag läste då han hade blivit utsedd att få Nobelpriset i litteratur i höstas. Då valde jag "Nätternas gräs", "L'herbe des nuits", men eftersmaken var god. Språket var vackert och på biblioteket hittade jag vid ett senare besök "Det lilla smycket", "La Petite Bijou" och lånade hem den.

Den här gången fastnade jag direkt, flickan som följer efter kvinnan i den slitna gula kappan. Minnena som är huller om buller. Vad har egentligen hänt? Vad är upplevt och vad är fantasi? Vad är verkligt och vad är en självifylld förklaring i barndomens luckor. Återigen utspelar berättelsen sig till stor del på mina gator. Kvarter i Paris där jag varit mycket. Jag funderar på att köpa boken. Ja, jag vet. Jag har en överfull bokhylla och försöker ju rensa ut och ge bort böcker som jag inte kommer att läsa om, men, Modianos lilla smycke vill jag nog läsa om och det ganska snart.

Inga kommentarer: