onsdag, juli 15, 2015

Rosor i rabatten

Rosen som jag fann mitt ute i vildmarken för tre år sedan har tagit sig bra och brett ut sig även om den fortfarande är ganska låg. Men, det roliga är att jag fått hjälp med att veta vad den heter.  Den är en kanelros! Vilket gulligt namn! (Någon föreslog att jag skulle kalla den björnros, för jag hittade den samma dag som jag hade sett björn längs samma å någonstans ovanför Harads.)
Det var tack vare hjälp av folk i en grupp på facebook för oss som har trädgård i zon 5 - 8. Den rosen här nedan fick jag veta var en daggros! Vilka fina namn; kanelros och daggros! Daggrosen hade självsått sig, eller så hade någon fågel hjälpt till, och växte precis vid grunden på garaget. Jag lyckades bända loss den ur grus och betong i fjol och först vissnade alla blad bort innan den hade fått så pass med nya rötter att den också orkade skjuta nya blad. Jag vet fortfarande inte riktigt var jag ska ha den permanent så den står i krukan med sandblandad jord som jag satte den i när jag grävt upp den. Den är så fin med de rödtonade bladen och den enkla blomman.
Den här rosen vet jag däremot inte vad den är för någon. Rosorna är små och rosa och på bild liknar de en pion men de är som sagt små. Kan det vara en pimpernellros? Den började också som en liten pinne som fick rötter och tog sig väldigt bra där jag bodde förut och har tack och lov tagit sig bra där jag bor nu också. Det kommer massor av rotsticklingar. Cirka en meter hög är den men vad är den?
Här syns den i rabatten för en storleksjämförelse. Vad heter denna supersöta lilla ros?

1 kommentar:

Hanneles bokparadis på Hisingen sa...

Rosa glauca med de vackra dimmiga bladen, kanelros är fint, inte så vanlig enligt Åke Gustafsson.