torsdag, juli 16, 2015

Mordets praktik av Kerstin Ekman

Jag älskar Vargskinnet-trilogin och Kerstin Ekmans språk och förmåga att berätta. Jag har läst och fängslats av Rövarna i Skuleskogen och jag har läst och fascinerats av Hjalmar Söderbergs Doktor Glas. Mordets praktik borde ha gjort succé hos mig. Ekman spinner vidare på idéen om Doktor Glas. Hennes huvudperson är en otrevlig läkare som inspireras av Doktor Glas, han är samtida med Söderberg och går i cirklar runt den kände författaren men jag finner inget positivt hos huvudpersonen. Jag började skumma boken så fort jag inte orkade med den obehaglige läkaren som berättar i boken. Visst var det intressant att lägga denna vinkling till originalromanen samt Thorsten Flinks väldigt speciella enmansföreställning av Doktor Glas som jag såg på Kulturens Hus i höstas. Dessutom hade jag förmånen att få diskutera Mordets praktik i en bokcirkel med många kompetenta läsare men gillar boken gör jag inte.

Inga kommentarer: