söndag, maj 15, 2016

Det knoppas och fixas

Här är en vy över rabatten mellan uteplatsen och växthuset. Jag fotade den för att kunna jämföra när rabatten vuxit till sig och utökats senare i sommar. Just nu ser den väldigt platt ut men den blir hög. Jag har för ett tag sedan lagt ut ett lager jordförbättrande kompostjord och hoppas all den näringen ska nå ner till växternas rötter, det kändes alldeles för omständligt att gräva om allt,
Här är gropen jag grävt för att plantera de sibiriska ärtbuskarna i. Tanken var att göra det i höstas men det hann jag aldrig eftersom det tog tid att bygga på växthuset I den här gropen syns det hur hela tomten egentligen bara är sand. Måste gräva ur mer och fylla på jord till buskarna.
 Här är den nyanlagda rabatten intill växthuset dit jag flyttade pionerna och även en ros och några tuvor av det där slidet som blir både högt och dekorativt. Jorden är den som sparades från där växthuset nu står så den är sandblandad minst sagt, och behöver några säckar kompostjord ovanpå.
 Här är en ackleja på väg upp ur den nya rabatten.
 Och här skjuter en pion röda skott. Jag hoppas så att pionerna ska trivas i detta mycket soligare läge. Där de stod förut tynade de nästan bort och ett gott tecken är att så här tidigt har jag aldrig sett dem skjuta skott ur jorden.
 Syrénen knoppas liksom björk och rönn. Det är fantastiskt hur snabbt det går nu.
 Här är slidet på väg att växa upp ur jorden i den nyanlagda rabatten.
 Och de här två buskarna ska snart flyttas. Det är inte helt lätt att gräva sig ner runt dem och få av deras rötter som sträcker sig utåt. Jag antar att deras fina knoppning kommer att avstanna ett tag men de är tåliga och borde överleva. I värsta fall får jag klippa ner dem nästa vår. De sibiriska ärtbuskarna syns på tomten redan på ett gammalt foto från början av seklet så de verkar alltid ha funnits här.
På de lägre sidorna av växthuset har jag satt sten. Men jag antar att det inte kommer att få förbli så här fint om jag inte gör något för att hindra ogräset att växa in mellan stenarna. Ska jag sätta betong närmast gruset och stenarna på betongen? Kanske kan jag bara hälla ut grovsalt mellan stenarna? Tips emottages tacksamt!