måndag, maj 30, 2016

Sommarvärme tre veckor efter att isen försvann

I helgen badade barnen nere vid badstranden, för fyra veckor sedan sprang samma barn och lekte på isen runt majbrasan. Det känns alldeles overkligt men det är faktiskt varmt i vattnet. Jag har vadat ut och låtit ytvattnet skölja över mina fötter och mina vader och det var varmt och skönt. Det var jag inte alls beredd på utan hade förberett mig att snabbt rycka upp fötterna igen.
Ikväll, liksom de senaste kvällarna, har varit såna där sköna, varma sommarkvällar som gör att man aldrig vill gå in. Till och med att rensa maskrosor kändes roligt eftersom det var så milt. Nu blir det inte mörkare än så här, så det är helt klart jättesvårt att slita sig och gå och lägga sig i tid.
Maskrosor, ja. Rensa maskrosor, sånt hinner jag med eftersom de två sista Sibiriska ärtbuskarna blivit flyttade. Svettigt var det och de hade minst hundra rötter var som jag huggit av så jag är beredd på att de
kommer att vissna. Varje kväll har jag vattnat dem rejält, jag hoppas så att de ska ta sig bra eftersom det ramar in trädgården så fint.
I fredags vågade jag lyfta ut alla pelargoner och pelargonsticklingar som stått inomhus och tagit upp en massa plats. Även änglatrumpeten kom ut. (Det var med nöd och näppe att den gick att få igenom dörrpostarna inomhus.) Först hade jag tänkt gräva ner den utanför växthuset men sedan insåg jag att den kanske blommar tidigare om den får mycket värme. jJg får bara se till att vattna den tillräckligt ofta. Så nu står den i den allra största krukan och tar ensam upp en rejäl del av växthusets volym.
Snart ska pelargonerna och änglatrumpeten få sällskap av tomatplantor. Jag ska köpa färdiga plantor på handelsträdgården. Har inte köpt än eftersom det ända fram till förra veckan var rätt kallt på nätterna. I rabatten framför växthuset sticker pionerna upp mer och mer och vallmofröna som jag strödde ut har börjat gro. Den ser lite skruttig ut men det blir bättre nästa år. Då ska jag se till att lägga ett lager kompost över innan det börjar växa.

Inga kommentarer: