lördag, maj 28, 2016

Glädjande upptäckter i trädgården

I förrgår upptäckte jag att jag har en blommande Kungsängslilja i en av rabatterna! Det var för två år sedan som jag köpte en och sedan planterade ut den - och nu blommar den! Vilken lycka! Jag är så fascinerad av att den är rutig. Det är som den där rutiga målarfärgen tomtens hjälpnissar målar schackbrädorna med i julaftonsfilmen :-)
En annan sak som gläder mig är att humlorna gillar Blåtryblommorna. Varför heter det förresten Blåtry? Bären är visserligen blå men blommorna är gula. Kanske ska namnet vara Blåbärstry, jag hittade det också men orkar inte googla runt så mycket. Är det någon som ids förklara för mig så gör det gärna!
Efter att ha läst boken som på svenska heter Galen i humlor, av Dave Goulson, så vet jag ju hur utsatta humlorna är och att vi måste värna om dem. Men tyvärr har mitt växthus redan tagit död på en stackars humla som råkat flyga in där, och tre andra har jag hjälpt att hitta ut via vädringsluckorna. Nu vågar jag inte låta dörrarna stå öppna till växthuset mer.
När jag häromdagen satt i växthuset och fikade på eftermiddagen fick jag syn på ett ljusmönster i skuggan, en återspegling från min vackra kopp, och lyckades fånga det på bild. Solljuset skapar så mycket vackert.

2 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Kungsängsliljan kommer att sprida sig!

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Åh, jag hoppas så att du har rätt Hannele! :-)