tisdag, september 19, 2006

Douglas Coupland

Kom på att jag måste nämna en av mina favoritförfattare apropå det hemska som hände helt nyligen i Kanada. Douglas Coupland är en kanadensisk författare. Jag har en plan för en D-uppsats i litteratur om honom som jag antagligen aldrig kommer att skriva men han är intressant att granska. Coupland återkommer till vissa teman och han skildrar samtiden mycket samtidigt.

Boken Hey, Nostradamus börjar en lugn morgon när Cheryl går till skolan. Hon är försenad för hon har tagit ett graviditetstest och, ja, hon är gravid. Det är Cheryl som berättar på de första sidorna. Hon säger: "I had thought that this morning would be my last truly innocent glance at my childhood home --- not because of what really ended up happening, but because of another, smaller drama that was supposed to have unfolded." Det lilla dramat var att berätta att hon var gravid, men Cheryl hinner aldrig berätta för sina föräldrar. Det här är hennes sista morgon. På lunchen, i skolkafeterian, hör hon och kompisarna plötsligt smällar som av skott. Ingen skriker, konstaterar Cheryl, alla tror att det är nåt busstreck med vanliga smällare, ända tills en kille stapplar in blodig och faller ihop. Efter honom kommer tre andra, klädda för andjakt, och skjuter vilt omkring sig. Cheryl blir den sista de dödar. Boken pendlar mellan tiden för skolmassakern och tio år efteråt. Det är inte lätt att överleva en sån sak heller. Men ändå blir boken aldrig tung. Coupland har en humor, lätt absurd ibland, och en mänsklig närvaro som alltid balanserar upp den värsta tragik.

Här finns ett utdrag ur boken bestående av de allra första sidorna innan skottlossningen börjar. Här finns en bloggare som skriver en recension av Hey Nostradamus och här finns Douglas Couplands hemsida. En annan bloggare skriver mycket insatt om Couplands teman. Jag har läst alla böcker av Coupland utom Microserfs och den som inte kommit ut än och visst, han går i cirklar med sina dysfunktionella familjer. Han gör i böckerna vad Almodóvar gör i filmerna, visar på varm mänsklighet i udda situationer och hos mycket udda karaktärer som ändå är mer som vi än vilken stereotyp amerikansk storfilmskaraktär som helst.

Andra favoriter av Couplands böcker ska jag återkomma till en annan gång...

9 kommentarer:

Anonym sa...

"Douglas Adams har en humor, lätt absurd ibland, och en mänsklig närvaro som alltid balanserar upp den värsta tragik"

Det är ju inget direkt sakfel i ovanstående mening men läsaren lämnas frågande avsett vad Douglas Adams har med Douglas Coupland att göra? ;)

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Fel efternamn givetvis!

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Har rättat slarvskrivandet nu, Douglas Adams kan jag ju skriva om någon annan gång, nu var det Coupland det gällde.

Anonym sa...

Släkten är värst. ;)

"Outside of a dog, a book is a man's best friend. Inside of a dog, it's too dark to read." -Groucho Marx

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Kontentan blir; att bli uppäten av en hund är livets fulländning???
PlanetMiffo - Håkan - är det du och polarna? Skidsäsongen närmar sig! :-)

Anonym sa...

miffo is as miffo does.

Cissi sa...

Jag ÄLSKAR Douglas Coupland!
Tyckte väldigt mycket om Hey Nostradamus, men Girlfriend in a Coma och Miss Wyoming har en särskild plats i bokmalshjärtat:)

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Hej fröken Bokmal! Vad skoj att du också gillar Coupland, jag tror också jag skulle välja Girlfriend in a coma och Miss Wyoming som min favoriter. Önskar jag hann läsa om dem...

Anonym sa...

mamma jag lenktar ssso!

mamma detvar det kolaste jag nonsin set .
jag hopas det inte snoar snart