måndag, september 10, 2007

Mera pajer

Min mamma mellanlandade häruppe på sin födelsedag, och fast jag vet att hon gillar köpesbröd och hon t o m föreslog en tårta från bageri så ville jag visa att jag kunde baka nåt gott jag med. Det blev jordgubbspaj efter Ewas recept och ananaspaj som jag fått recept på av Sofia. Jag tror det dög, hon skrev t o m upp receptet.
Ewas jordgubbspaj
175 g smält margarin
3 dl vetemjöl
1 dl socker
3/4 tsk bakpulver
ca 500 g bär (jag tog mer)
Blanda ihop det torra. Häll i margarinet och rör ihop. Tryck ut i en pajform och lägg i bär. Frysta går bra. Grädda i 20 min i 225 grader. Serveras med fluffig vaniljvisp.
Sofias ananaspaj
150 g smält margarin
3 dl mjöl
1 dl socker
2 tsk bakpulver
Rör ihop allt och platta ut i en pajform.
1 burk krossad ananas
1 burk crème fraîche
1/2 dl socker
2 msk vanillinsocker
Rör ihop och häll ovanpå den tillplattade pajdegen. Grädda i 175 grader ca 30-40 minuter, fyllningen ska bli lite gul ovanpå.

2 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

mums

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Hannele: Mmm, och nu är de uppätna. Borde baka - jag har några recept från din blogg att prova ;-)!