fredag, januari 15, 2010

Fredagsmys med mumin

Det här tycker jag är mysigt, spela muminspelet, dricka en stor cappucino och äta godis med en sprakande kamin och tända ljuslyktor.
Muminspelet är ett second-hand-fynd från myrorna som var oanvänt och det står att det är ett spel av Tove och Lasse Jansson, även om muminmamman är gul och mummintrollet blått.
Mina barn tycker jag är fånig men jag gillar verkligen att ge mig ut på äventyr för att hitta nyckeln till syltkällaren som Muminmamman har tappat bort. På vägen ska man samla på sig fina snäckor och fina stenar! Man måste nämligen ha nyckeln och minst en snäcka eller två stenar för att kunna vinna. På vissa platser på spelplanen måste man ta upp ett kort där det tillsammans med en liten illustration står t ex:

"
Hurra! Du har hittat Sniffs hemliga skattgörmma som han (slarvig som vanligt) har glömt att täcka över. Först tänker du ta hela skatten, men får dåligt samvete och tar bara en sten. (Från kassan.)"

Eller så står det:

"Du möter Filifjonkan, som går med en insamlingslista för Husmödrarnas Understödsfond. En sten är nog det minsta du måste ge henne. (Men ge inte mera, för då blir du invald som passiv medlem. Ge stenen till kassan)."

Är det inte helt bedårande, jag älskar verkligen att få leva mig in i Mumintrollens värld och det är jättespännande när någon lyckats ta nyckeln för den måste man lämna ifrån sig till någon man passerar och då blir det en vild jakt! Är det någon som vill komma och spela?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Snubblade in i din värld när jag tryckte på "nästa blogg" från min egen - och blev bara så himla glad av din beskrivning av myskvällen med ljus, kaffe. brasa och Muminspel! Det lät så varmt och mysigt och så JAG/VÅR FAMILJ att jag bara ville ge en liten hälsning! :-)
Ha en fin dag, och många fler sådana myskvällar!

Hanneles bokparadis sa...

Verkar kul, vi älskar spel vid jul.

Sussi sa...

Det lät som ett mysigt spel att spela tillsammans i ljusens sken, vilket familjemys :)
Apropå min altan, så tror jag att vi säkert får mysa där. Men att jag nog får lov att husera på min egen uteplats och försöka övertala gubben om att bygga en ny altan, eller allra helst en vinterträdgård...
Må så gott Sussi

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Anonym:
Tack för de värmande orden!
Snubbla gärna in igen och ge mig en tråd till din blogg som jag blev nyfiken på!

Hannele: Du kommer ju från Muminland!

Sussi: Ja, vilken idé, vinterträdgård verkar så mysigt och nu om något är det ju läge för en i och med att ni byter bostad!