torsdag, juni 03, 2010

Mina frösådder

I vår har jag sått blommor. Brukar inte göra det. Det brukar bli att jag tar sticklingar av pelargoner och planterar dem men inte mycket mer. Nu har jag bl a sått vit Rosenskära. Ett fröpaket kom med tidningen "Hus och Hem", det var t o m därför jag köpte tidningen. Ica-affären hade stället med fröförpackningar bara ett stenkast från tidningarna så jag valde ut ett paket Sommarmalva och ett med Luktärt samtidigt. Onsdag förra veckan, dvs 26 Maj, sådde jag Malva och Rosenskära och eftersom Luktärtefröerna skulle blötläggas i 12 timmar så blev det inte gjort förrän i söndags, det råkade bli 36 timmars blötläggning för jag glömde stoppa fröna i jord på lördag morgon och gjorde den fasansfulla upptäckten på söndag. Så nu får vi se om det blir nåt. Rosenskäran står inomhus, 4 krukor i tvättstugan, så den har ett jämnare klimat och rusar i höjden. Malvan är också planterad i 4 krukor men de står på inglasningen och där varierar temperaturen mer, mellan +5 och +35, men även den har börjat gro. Luktärten har av naturliga skäl inte börjat gro än, och den skulle dröja lite hursomhelst. Spännande är det. Jag har en ny liten sprejflaska och den ger en så fin dusch, jorden ska ju hållas fuktig.

Inga kommentarer: