lördag, juli 10, 2010

Iris blommar

När jag kom hem i onsdags kväll upptäckte jag två blommande irisar i rabatten och i förrgår slog ytterligare en ut. Min mamma heter Iris, så de här bilderna är speciellt för henne. Visserligen är liljekonvalj hennes älsklingsblomma men mamma, om du ser de här, visst är den fin, gul också - din älsklingsfärg!Tyvärr har de första två vissnat nu, jag har också en väldigt enkel kompaktkamera med endast 3.2 Mpixlar och lyckas inte alltid med att få den att sätta skärpan på små saker i förgrunden På den nedre bilden blev skärpan rätt.
Den här irisen följde med huset och levde en eländig tillvaro i en alldeles sandig rabatt på framsidan. (Jag har ingen aning om vilken sort det är, jag är hur som helst dålig på att komma ihåg sånt, klarar bara av att veta vilken blomma det är.)
Nu är första gången den blommar! Den är så fin! Numera är ju framsidan helt omgjord och jag flyttade plantan i samband med att vi började gräva bort allting där, inför bygge och så småningom plattläggning. Jag planterade den i hörnrabatten som var nygjord då. Där planterade jag också små rosskott som jag hade fått året innan. De blommade redan sommaren 2008, klicka här så syns det, men det syns också hur små de var. Idag tar de upp halva rabatten och är alldeles översållade med ljusrosa rosor. Jag tog en bild av rabatten från andra hållet också, samma vinkel som i det här inlägget (klicka här) och nästan samma som i det här inlägget från sensommaren 2008 (klicka här).Jag hade inte hunnit rensa ogräs och klippa runt rabattkanten, måste be om ursäkt men ville hellre fota. Jag har en marktäckare som jag fått med någonstans ifrån och är lite orolig att den kväver andra växter, som hostorna, funkian. Den är så liten, särskilt den ena sorten, den helgröna, den vitkantade är större. Vad tror ni, kan det vara marktäckaren som gör det eller är det bara så enkelt att det tar tid för dem att bli stora igen efter att man delat upp plantor?

3 kommentarer:

Gardenhouse sa...

Så fint Irisen blommar och ett så fint namn både mamma och blomman har... Hoppas verkligen hon läser inlägget.
Så trevliga "klickbara" inlägg du gör, like it.
Marktäckare ska väl bara vara bra
för blommorna, hålla markfukt osv samt hålla ogräset på avstånd.
Tror säkert de tar sig snabbt om du delar dem, bara de trivs på platsen.
Jag har också försökt mig på marktäckare, men hundar och katter som söker svalka i rabatterna gör det tufft för dem. Får se om de tar sig...

Ha det fortsatt skönt, kram Sussi

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Gardenhouse: Tack Sussi för alla positiva ord! Låter charmigt med hundar och katter som vilar sig i rabatterna, de enda djur jag har är några betongkaniner ;-)

Marianne AT sa...

Hej Karin... Jag tror att vardera kan påverka växandet. Dvs dels tar det tid att repa sig efter en delning, dels tar nog marktäckaren lite näring och plats...Jag har en BLIVANDE rosenbåge av olika vidjor och en Polstjärna vid vardera "foten"..Vid den ena växer INGENTING annat, vid den andra marktäckare och vit digitalis...Och GUL kvitten...Där rosen står separat har den repat sig efter en MEGA-larvattack och torka, medan den sällskapliga står tom på blad och lider...

Nästa vår drar jag upp jordrevan !!!
Hälsningar
Marianne i Finland