fredag, augusti 15, 2008

Jämförelsebild på årets rabatt

Jämför dagens läge i rabatten med hur det såg ut när jag just hade grävt ner de första perennerna i början av juni, hur det såg ut när jag kom hem från Frankrike i slutet av juni, hur det såg ut när jag hade flyttat över två tuvor Hosta och spritt ut dem och hur det ser ut nu! Närmast stenkanten växer en massa självsådda penséer eftersom jag stoppade dit jord från fjolårets krukplanteringar. Bakom dessa är en rad hostor och några frösådda lilarosa vallmo som är helt underbara och som jag tror kommer från mina svärföräldrar. I raden där bakom stortrivs två tuvor löjtnatshjärtan som bara är så tunna på bilden där de just planterats ut. Därefter kommer flera pioner varav fyra är från odla.nu. Längst bak är några rosenbuskar. Jag tror inte jag har berättat om miraklet i ogräslandet. Där jag för två år sedan odlade potatis och ifjol bara lät växa igen är det enormt igenvuxet i sommar, men, jag såg något blomma och gick närmre och det visade sig vara två pionplantor! Så jag grävde upp dem och flyttade dem till hörnrabatten. De hade en hel rotklump, de var större än pioner man köper för att plantera ut och jag har aldrig sett dem tidigare. Jag förstår inte alls hur de hamnat där men är bara tacksam över det lilla miraklet.

5 kommentarer:

Mer av allt sa...

Snacka om växtkraft! Visst är det fantastiskt vad det växer? Dessutom har det ju regnat och varit kyligt stora delar av sommaren.

Vilken em och kväll det var igår! Häääärligt! Idag är det också som en sommardag om man håller sig i solen.

Trevlig helg!

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Mer av allt:
Håller med dig, växtkraften gör en lika förvånad varje sommar!

Maria sa...

Hej Karin!
Så fint det tagit sig i rabatten. Lustigt det där med plantor som bara kan komma utan att man vet var det kommer ifrån. Jag har plötsligt en fingerborgsblomma i trädgården, vet inte att jag skulle fått eller köpt en sådan...

Vi är fortfarande på Öland, det är J som går här...

Hannele på Hisingen sa...

kul, man får slänga varsamt.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Åh vad frodigt och fint! De vitkantade hostorna är så fina, de ger lite karaktär åt rabatten! Häftigt med nya pioner så där!