lördag, juni 04, 2011

Dags att klippa gräsmattan, igen!

Här kommer bilder tagna i måndags (30 maj) när jag hade klippt gräset för första gången i år. Sedan dess har det regnat rejält och gräset är så långt att jag måste klippa det igen. Alltså går det fort nu, läget i trädgården är inte det samma som för bara fem dar sedan. Rabarbern är mycket högre, alla löv är mer utslagna och perennerna har kommit längre.
Jag ska visa nyare bilder snart. Då finns de här att jämföra med. Näverhäggen i förgrunden och pallkragarna längre bort. Rabarbern sticker upp i pallkragen i mitten, i de på sidorna är det jordgubbsplantor.Perennerna i den här rabatten är helt inbäddade av en marktäckare som jag bara fått in i min trädgård utan att veta hur. Jag vet inte vad det är heller. Blommorna är Veronika-aktiga men mörkare lila. Är det någon som vet är jag tacksam.Barnäpplet har fått kompost. Det har inte alls vuxit som det borde ha gjort de senaste åren. Kanske för att älgen knipsade av toppen på det ett år. Nu har jag gödslat ordentligt igen så hoppas jag det är i sommar det ska börja växa på nytt. Den där älgen var ändå tre vintrar sedan, det borde vara glömt nu :-)
Den här bilden visar Rosenhallon till höger och Snöbollsbusken till vänster. Snöbollsbusken är ca 1,80 hög nu, den var liten när jag köpte den för tio år sedan. Utemöbeln har jag oljat in och det har varit varmt och vindstilla små stunder så att man kunnat sitta ute på riktigt också. Men inte idag, i eftermiddag har det stormat så att jag trodde något träd skulle knäckas. Rönnarna har böjt sig jämt med marken. Hoppas det mojnar snart, jag är rädd om mina träd.

Inga kommentarer: