måndag, maj 23, 2011

Det blir grönare och grönare för varje dag nu. De här bilderna tog jag för en vecka sedan, därför måste jag påpeka att alla knoppar kommit mycket längre och att gräsmattan är grönare. Men, jag ville visa den första bilden för att visa vilken skillnad det är på att fota med min nya kamera jämfört med min gamla. Att fota knoppar och få skärpan på dem var så gott som omöjligt med den gamla. Att fota med litet skärpedjup krävde en massa trixande. Men nu, nu ser jag fram emot att fota en massa blommor och växter på nära håll med litet skärpedjup.

I helgen testade jag för första gången att filma med den nya kameran, det blev mycket bra skärpa trots att jag inte hade stativ och dessutom zoomade rätt mycket. Ljudet blev också mycket bra. Fast jag bara precis börjat bekanta mig med den måste jag säga att Canon PowerShot SX230 HS verkar leva upp till sitt goda rykte.
Jag tjatar ju på om mina växthusdrömmar. Nu behöver jag lite insiktsfulla och kloka råd. Mina odlingar ligger ju i norrläge. Alltså kommer växthuset att ligga i norr. Växthuset kommer också att skugga pallkragarna till en viss del. (Man kan se att jag skurit en linje i grässvålen med spaden för att märka ut den yta som behöver plattläggas för ett växthus.) Hur mycket skuggar egentligen ett växthus? Solen går upp i nordost och ner i nordväst så sommartid kommer det att vara sol över pallkragarna i princip hela dygnet. Därför tycker jag inte det gör så mycket om det är norrläge. Odlingsläget är ju också högre upp än ängen där jag odlade förut (tills kvickroten fick mig att ge upp). Därför tycker jag inte att norrläget har någon påverkan. Fast, som sagt var, jag vill gärna ha goda råd!

4 kommentarer:

Thi's Trädgård sa...

Trevlig blogg!

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Thi: Tack! Vad kul att du hittade hit.

Gardenhouse sa...

Så spännande att planera... Jag tror inte det spelar nånroll om pallkragarna ändå har sol så mycket och ljuset släpper ju ändå växthuset igenom. Vad brukar du sätta i dom? Växthus vill ju ha vandrande sol så det måste ju gå toppen. Lycka till! Kram Sussi

Thi's Trädgård sa...

Hej, det är nog inga problem med din tomat. Jag brukar inte knipsa av några skott förutom tjuvningen då. Ge plantan lite extra näring/gödsel speciellt för tomatplantor (näringspinnar finns att köpa på plantskolor) och ställ ut den vid en varm, vindskyddad södervägg. Det borde få den att växa ordentligt.
Lycka till!