måndag, december 01, 2014

Mörkret och de tända ljusens årstid

Somliga mornar slinker en strimma ljus in. Då kan man lyckas fånga det på bild. I sovrummet kommer morgonljuset in, fast så här års är det snarare förmiddagsljus än morgonljus.


På kvällen är det mörkt nu, redan före två börjar det skymma. Så i vardagsrummet får de tända ljusen lysa upp. Min farmor och farfars gamla ljuskrona i gjutjärn med glashållare hänger framför fönstret och på soffbordet trängs iittalas kivilyktor. Jag kan inte få nog av dem skulle helst ha dem i alla olika färger men som det är får det räcka. Ute är det becksvart och klockan är bara fyra i slutet av november.

I hörnet av vardagsrummet står kistlocket öppet, en gammal brudkista från 1837 som gått i arv i släkten rymmer alla julgrejor. Några har jag plockat fram men det mesta är kvar. Jag är inte så mycket för julpynt. Min dotter ville höra julsånger idag när vi öppnade vår gemensamma adventskalender från Bodyshop, men där gick gränsen. Inga julsånger än på några veckor :-)