söndag, oktober 04, 2015

A hologram for the King av Dave Eggers

Den här till utsidan mycket vackra bok hittade jag hos Akademibokhandeln till extrapris i våras och på ögonblickets impuls köpte jag den. Visste inget om Dave Eggers men nu har jag googlat honom. Han är en intressant författare med många projekt på gång för att locka barn och ungdomar till att läsa och skriva. Men det är inte det den här boken handlar om. Den är en ögonblicksbild av vår tid. Huvudpersonen är en amerikansk man som behöver tjäna pengar och som har snackat sig till ett jobb som går ut på att sälja senaste internetteknologin till kungen av Saudi-Arabien. De ska sälja tekniken för att genomföra möten via hologram. (Här måste jag lägga till en liten parentes och konstatera att hologram låter som Star Wars för mig, jag tänker alltid på bilden av Princess Leia som R2-D2 plötsligt visade för den häpne Luke Skywalker, Help me Obi-Wan Kenobi. Jag vet att teknologin är på gång, jag har sett hur man gjort hologram av döda kändisar och låtit dem uppträda men i alla fall.) Problemen hopar sig för denne amerikan, dels är det hans dotters universitetsavgifter han måste få ihop pengar till att betala, dels är det det är staden han kommer till inte är i närheten av färdigbyggd och ingen vet när kungen kan tänkas komma dit. Saudi-Arabien bygger och i USA blir stora städer spökstäder, fabrikerna skickas utomlands för att det är billigare och snart kommer ingen längre att kunna tillverka något i västvärlden. Frågan författaren ställer är: vad händer när väst inte längre äger fabrikerna och tillverkningen, när Kina och resten av den före detta tredje världen utvecklats förbi oss och inte bara har egen tillverkning av det vi nu lejer ut för tillverkning hos dem utan har förbättrat produkterna till den grad att vi inte kan konkurrera...
Boken är på väg att bli film, med Tom Hanks i huvudrollen, vem annars kan spela bekymrad medelålders amerikan :-).

Inga kommentarer: