fredag, oktober 09, 2015

Minusgrader på nätterna

Nu har det blivit minusgrader på nätterna. Mitt i veckan sjönk plötsligt temperaturen en kväll och det var bara en plusgrad när jag fick göra en akuträddning av änglatrumpeten. Kapade den rejält. Den har varit bortemot två meter hög så ungefär hälften fick jag såga ner. Dessutom fanns det inte en chans att lyfta in den i den stora jordfyllda kruka där den stod så jag högg ur och placerade den i den något mindre plastkruka som fram till nu i sommar räckt till. Det var fullt, fullt med rötter i jorden som var kvar. (Skulle nog behöva hitta en jättestor kruka till nästa sommar). Så när problemet att klara av att lyfta växten var avhjälpt så var det ju det där att få in den genom ytterdörren, nerför trappan och in i källaren. 
Pelargonerna var lättare att lyfta in men många vändor uppför och nerför trappan blev det, till sist fick jag kalla på assistans :-) Om jag ids ska jag gräva upp pelargonerna också ur sina krukor, läste om en som virade in rötterna i tidningspapper och förvarade dem så över vintern. Återstår att se om jag ids prova det eller bara låter dem vara så här. 
Här är en bild på funkian i rabatten, det syns att det varit minusgrader, eller hur. De här trädgårdslyktorna har spelat ut sin roll, det är bara i månadskiftet augusti - september de gör någon skillnad. Innan dess är det för ljust på nätterna och nu är det för lite sol på dagarna för att de ska hinna laddas. Ingenting för våra breddgrader.

Inga kommentarer: