fredag, april 28, 2006

Goethes trädgårdshus i Weimar


För två somrar sedan var jag och Linda (Lindas trädgårdsblogg) och några fler i Weimar i Tyskland och strövade ut till Goethes trädgårdshus som är från sent sjuttonhundratal. Huset och trädgården är väldigt välbevarade, trots att mycket annat fick förfalla under den tiden det var Östtyskland. På ett torg i Weimar står Goethe staty tillsammans med Schiller, Goethe är den äldre. Han var ju en romantiker, tänk på Unge Werthers Lidanden och även Faust även om den känns mer gotisk. Det var Goethe som hämtade dit Ginko träden från Japan. De är ju inte släkt med några andra träd eftersom de är nakenfröiga och alla andra träd, buskar och blommor som finns i Europa är gömfröiga. Goethe grundade dessutom den botaniska trädgården i Jena (universitetsstad tre mil från Weimar). Han var alltså inte bara en stor författare utan också en duktig trädgårdsmänniska att döma av detta.

Bara huset i sig, kubiskt, vitmålat och täckt av spaljéer, är som gjort för att framhäva odlingarna. Där finns också en jättefin trädgårdsbänk, jag skulle gärna ha en likadan, och staketen som är som spaljéer de med, och rabatterna... Det här var i juni. Kanske det växte mer på spaljéerna senare på sommaren. Goethes Gartenhaus finns med på en Thüringens Turistsida: http://xn--thringen-75a.info/session/weimar/gartenhaus.html, Därifrån kan man ju länka vidare till andra sevärdheter i das bundesland. Weimar 'Europas kulturstad' har också information om huset och om Ilmparken där det ligger: http://www.weimar.de/de_Goethes_Gartenhaus.weimar.

När jag letade länkar till huset på nätet hittade jag en bok med titeln Goethes Gartenhaus Weimar som verkar vara en trädgårdsbok, finns bl a på amazon. Här till vänser är bänken, den fina svagt grå träbänken, den låg bara några meter från huset vid en rabattkantad gång.




Den här rosen växte längs efter gången, staketet är mer spaljé än staket och även här är färgvalet utsökt, en grön färg med en svagt blå ton i. Precis som den varma gråfärgen harmonierar den och förstärker och lyfter fram växternas färger. Jag tog bilderna för minnet och för att kunna återskapa något liknade. Jag är väldigt förtjust i vitrosa blommor i min trädgård. Till och med pelargonerna jag driver upp går i de färgerna; mårbacka, apple-blossom osv.

Här är en närbild på huset och de omgivande rabatterna, det grå runt fönstren, samma grå som bänkarna. Lägg märke till att spaljéerna är störar, det ger ett helt annat intryck än om de varit tillsågade och raka, blir mycket mer liv i fasaden så här. Jag undrar om det heller inte är meningen att växterna ska klättra hela vägen upp utan att spaljéerna både är till som dekoration av fasaden och som stöd för växter.



Sist av allt ska jag visa Ginkobutiken i Weimar, jag har för mig att Linda över vägde att köpa en Ginko-stickling. Bor man i Luleå är det inte ens lönt att tänka den tanken. De säljer Ginko-te, det ska vara väldigt nyttigt, ja de säljer allt möjligt med Ginko. Japanska målningar av Ginko, bokmärken med Ginko osv. Dessutom fina böcker med Goethes verk, butiken är större än museidelen!

2 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Vad roligt det hade varit om jag verkligen hade köpt den där Gunko-plantan. Men jag är inte säker på att den hade överlevt en vecka i bilen. Kul att se bilder på gamla sommarminnen!!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Oops, jag skrev gunko :-o

:-DD