torsdag, april 20, 2006

Jag besegrade sorken!

För tre eller fyra år sedan, jag minns inte riktigt vilket, köpte jag en vanlig bondsyrén för att den var billigare än den ungerska syrénen. Därefter har sorken ätit upp den två (eller tre) vintrar i rad! Men i år har jag besegrat de små söta rackarna! Jag har provat stampa snön runt om men det har inte hjälpt så i höstas riggade jag upp överbliven takplåt i två halvcirklar runt och la en bräda över för att de skulle hålla sig uppe mot höststormarna. Jag inbillade mig ibland att jag skulle hitta en hög med döda sorkar, som när de faller i en hink, och en uppäten syrén men till min glädje är där inga döingar och fjolårsskotten sticker upp oskadda. Ungersk syrén är mycket bättre, dels växer den snabbare, dels gillar inte sorken den lika mycket men har jag nu skaffat den här bondsyrénen vill jag ju se den växa och blomma. Både blad och blommor är annorlunda. Om jag har nybörjartur så får jag in mina bilder här:

Den övre bilden visar alltså en bit av min trädgård, och den undre en närbild på konstruktionen som hindrade sorken. Fantastiskt fult! Eller hur? Men väldigt väl fungerande. Man kan också jämföra dessa bilder, som är tagna halv åtta på kvällen den tjugonde april 2006, med Lindas bilder på Lindas trädgårdsblog och inse att vi bor väldigt långt ifrån varandra.

2 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Roligt roligt! Karin har börjat blogga! Vad smart anordning mot sorkarna. Jag vet ju vilket gissel det har varit i flera år. Grattis! Och hoppas snön försvinner snart så vårbruket kan börja!

kramgo_72 sa...

... och jag verkar befinna mig någonstans ungefär mittemellan er två då...

Här finns det nu hopp om vår i alla fall och handelsträdgården har massor med penséer utanför sina växthus nu. Man blir ju så sugen att plantera något litet på balkongen i alla fall...

Kram