lördag, april 29, 2006

Trädgårdsröj

Nu har så gott som all snö försvunnit! Dessutom börjar perennerna sticka upp! Det är inte klokt vad snabbt det går, jag klippte ner fjolårsrester av perenner och höll nästan på att klippa sönder skotten! (Många utropstecken där, jag vet, men det är så kul) Jag ska kratta lite i rabatterna men här är några närbilder:

1. En rosablommande vallmo sticker redan upp några bladspetsar fastän den låg under snön för en vecka sedan.


2. Ett rött skott som ska bli en stor
rosablommande lupin är på väg upp. Jag vet att man är bortskämd med lupiner längre söderut, där växer ju blå lupiner som ogräs längs vägrenarna men jag tycker de är jättefina!










3. Här till vänster är en av mina saxifraga! Men de är så känsliga, man får använda pincett för att få bort fjolårslöv och ogräs ur rabatten för att inte saxifragan ska följa med. Stenarna är rabattkanten, jag är minst lika förtjust i stenar som i blommor...


4. Sedan var det ju min rododendron som jag köpte för sisådär fyra-fem år sedan och som inte blir så mycket större för varje år - men det är kanske lite för soligt där den står.

Jag har planterat en snöbollsbuske intill den. Jag hade tänkt mig att busken ska ge skugga åt rododendronen efter lunch när inte längre husets skugga ligger över den, men snöbollsbusken växer också långsamt... Det är förresten en speciell snöbollsbuske som tål klimatet här uppe, inte en sån som man har i södra Sverige. Väldigt mycket buskar och träd som säljs på handelsträdgårdarna här uppe kommer från Finland, norra Norge och Ryssland som har liknande klimatzon som vi har här. Det är bra för det ska vara minst zon 5 om de ska tåla något. Visst finns det en del växter för zon 4 som överlever här men kommer det en kall vinter så dör de - och det är ju inte så roligt.

2 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Men kolla vad det växer! Jag håller med om att lupiner är fint! :-)

kramgo_72 sa...

Åhhhh, jag vill också ha en trädgård... *suckar djupt*

Kram