fredag, oktober 27, 2006

Litteraturen kan inte frysa bort

Minns inte exakt hur han skrev, Torgny Lindgren, men ung. sa var det... Har sitter jag pa ett bibliotek i England och skriver. Det regnar, ungarna har varit pa badhuset och jag planerar att besoka Chatsworth House. Det pampiga huset som var Pemberley i BBC:s Pride and Prejudice. Man minns det speciellt for scenen med Mr Darcy som dok upp ur dammen i en blot skjorta. Pa onsdag ska jag fa se tradgarden. Har finns ocksa Haddon Hall som forekommer i USA versionen av Pride and Prejudice och dessutom i Jane Eyre, den nya BBC serien som precis gatt pa TV. Den ska jag kopa pa DVD nar den kommer.
Laser Torgny Lindgrens Dores bibel (hittar ingen accent). Den ar jattebra! Laser ocksa Virginia Wolfs To the Lighthouse, som inte alls ar sa bra. Varfor gillar jag inte hennes bocker? Kopte Orlando och trodde att jag skulle gilla den men tyvarr inte... Fast den har var battre i alla fall...
Hemma ar det visst sno och har ar det troja och regnjacka vader. (Kollade just tidningen, hemma ar det snoovader - huvva!)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, Dores Bibel är verkligen en höjdare, och det är kul att Torgny Lindgren i den boken knyter ihop Hummelhonung och Pölsan.

Och här är det riktig vinter. Massor med snö har kommit idag. Jättehärligt, men det ska tydligen blåsa storm inatt och det är kanske mindre kul...

Anonym sa...

mmmm mr Darcy i blöt skjorta...det var inte illa det. Vilken lyllo du är som är där.(Både vid huset och i England. Jag älskar England) Boken Pride and prejudice är ju jättebra och jag har sett BBC versionen hur många gånger som helst. Köpte den på VHS vid mitt första besök i England typ 96. Jag skulle ha haft uppraderat mig till en DVD istället..