tisdag, oktober 10, 2006

Skymningsljus

Den här bilden är tagen 17.41! Förstår ni varför jag bävar inför det mörker som snart kommer när vintertiden införs. Det kommer att skymma ännu tidigare då.

Nog om det, skymningsljuset var helt underbart. Det var det där röda skenet som spred sig och färgade av sig på allt som fick mig att gå ut.

Egentligen var jag jättetrött och slut och nyss hemkommen från jobbet men kände hur den färggranna himlen ropade ut mig!
Ryckte åt mig kameran och stoppade i nyladdade batterier medans jag gick. Mötte två ryttare till häst och tog en stämningsbild av hur mysigt det är att promenera på landet.

Trädens färger är också så hänförande vackra, när det stormade i helgen föll många löv så det dröjer inte länge förrän de vackra färgerna är borta helt. Försökte fästa lite färger på bild men det blev inte så mättat som i verkligheten.

Motljusbilden här nedan blev mycket mörkare än det egentligen var men det syns hur himlen strålade.
Nu ska jag sluta sitta här och lata mig och få lite nyttiga saker gjorda också :-) innan mörkret får mig att vilja somna...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland blir jag ändå lite avis på dig som bor på landet...

Och vad gäller vintertiden får vi väl hoppas att snön kommer samtidigt. Då blir det inte alls lika mörkt. Och midvintern har vi också att se fram emot som är så häftig här uppe med det svaga rosa ljuset, kylan och snön:)

Cissi sa...

När jag ser dina bilder blir jag lite längtansfull, en liten del av mig har fått för sig att jag skulle trivas lite mer norrut, i lugnet. Eller är det lugnt?

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Annelie: Just det, om snön kommer! Den var ju nästan här i morse, -4 grader, fick skrapa bilrutorna. Längtar nog efter snön.

Fröken Bokmal: Det är lugnt här, på så sätt att man snabbare kommer bort från trängseln till där det bara finns enstaka hus. Sen vet jag inte om människorna är lugnare, det är nog mer individuellt än beroende på var man bor. Själv blir jag jättelugn av att ta en promenad och knappt se en människa.

Lilla B sa...

Mörkt när man ger sig av på morgonen och mörkt när man kommer hem. Inget vidare...

Men det var fina bilder du hann ta innan det blev riktigt mörkt!

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Lilla b: Det är ju mörkret som är så jobbigt när man hunnit bli bortskämd med ljuset!
Det är sant att det gäller att hinna fota innan det blir för mörkt, ikväll hade jag velat fota månen... den var/är så vacker men då räcker inte digitalkameran till.

Anonym sa...

jag känner igen den där känslan att "himlen ropar ut en" just nu kännsdet så.solen skiner och här sitter jag vid datorn, med massor av saker att göra inne..... men jag ska snart gå ut
få se om jag kan åstadkomma några läckra bilder

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Cia: Ska genast titta efter dina bilder!

Hannele på Hisingen sa...

Du har till och med lyckats fånga det fina ljuset, stämningsfullt.

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Hannele: Tack! Fast verkligheten överträffar bilden...