söndag, november 05, 2006

Bakewell

Bakewell i Peak District, så här fint är det där! Gamla sten hus och mysiga butiker och serveringar. Här nedanför är det Yorkshire pudding med två korvar och potatismos och brunsås, mums, men mastigt.
Jag ska skriva mer om trädgårdarna men här är en utsikt inifrån ett typiskt Engelskt hus ut mot den långsmala muromgärdade trädgården:
Här är en vy ner mot stan. Ska man bila i området rekommenderas åksjuketabletter, de engelska ger ingen sömninghet men hjälper mot illamående. Området är väldigt kuperat och vägarna slingriga. Överallt är det gröna ängar och stengärdsgårdar, betande får och så oerhört idylliskt. Bakewell har funnits sedan Saxarnas tid, namnet betyder Badkälla, Badequelle på Saxiska och kyrkan har funnits sedan den tiden:

4 kommentarer:

Anonym sa...

Trevliga bilder, det var för mycket länge sedan jag åt Yorkshire pudding sist, men jag älskar english breakfast.

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Hannele: Jag har tänkt på dig flera gånger, varje gång jag sett fina formklippta träd och buskar, ska lägga ut lite "topiary" bilder snart!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Den översta bilden på husen där... är det såna koleldningssvärtade hus? Kul att få se bilder var det är du har varit!

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Linda: Koleldningssvärtade? Jag förstår nog inte riktigt, husen var inte svärtade. Däremot är det kalksten i många, man kunde se hur utskurna dekorationer kring fönstren vittrade bort, och dessutom var de flesta husen 2-300 år gamla och äldre. Det är nog åldern mest som gett dem patina men jag tyckte husen var rena.