lördag, mars 31, 2007

I en parallell värld...

Jag har läst den här boken. Min såg ut som den övre och jag hittade den på bokrean hos Adlibris. Köpte den efter ett tips i bokjuntan jag är med i. Den var ren och skär underhållning och jag måste rekommendera den! I Thursday Nexts värld har Krimkriget aldrig upphört och Winston Churchill är okänd, litteratur är enormt viktig och det är inte Jehovas vittnen som knackar dörr. Istället vandrar Baconister omkring och försöker värva troende till sin lära där de hävdar att Francis Bacon var den som skrev de verk som är kända som William Shakespeares.
Fforde blandar litteraturkunskap med fantasy och en viss samhällskritik,Thursday Next får kampas mot en terrorist som inte ens räds att kidnappa Jane Eyre ut ur bokens värld.

Jag var tvungen skumma igenom valda delar av Jane Eyre efteråt och nu längtar jag både efter nästa Thursday Next -roman och efter att se BBC:s Jane Eyre från i höstas.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alltid kul med boktips.
Vi kan sitta ute och läsa nu ;)

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Har hunnit läsa några böcker så det kommer fler boktips!