söndag, augusti 19, 2007

Trädgårdshattar

Här är svaret. Jag är så glad att det inte bara var jag som inte kände till dessa "trädgårdshattar" (har ingen aning om vad de kallas egentligen). Den större som är placerad på en bambukäpp tillverkas efter Holländsk förebild. Man ska stoppa in torkat gräs i hatten och sedan sticka in bambukäppen och så ställa detta i rabatten. Den fina keramikhatten ska sedan hålla rabatten fri från ohyra. Bladlöss och annat ska krypa upp i hatten och gotta sig där istället för i rabatten - hoppas det funkar!
På bilden med höhatten kom mitt nygjorda dinosaurieägg med. Jag gjöt två ägg i påskägg när vi hade gegga-med-betong-träff senast. Jag blev väldigt nöjd med dem och ändå mer hade jag blivit om jag också hade hunnit gjuta rabarberfat, rabarberbladen som Susanna hade tagit med var enorma och fatet hon gjorde blev perfekt. Men givetvis glömde jag kameran... Ska fota det en annan gång.
Nu kommer resten av svaret på frågan om "häxhattarna" istället. Den varianten av keramikhatt som hade en metallkrok i sig är till för att hänga talgboll i. I den undre kroken fäster man talgbollen och den övre kroken hänger man runt en gren. Jag satte upp alla tre i pilbuskarna på framsidan av huset men jag hade bara en talgboll kvar sedan i vintras. Det kommer att bli så fint! Men kanske det blir ekorren som hänger där mer än talgoxarna... det återstår att se. I vintras hängde ju ekorren mycket runt fågelbordet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fniss!! Och det där trodde du att man skulle kunna klura ut med de få ledtrådarna! :)
Hattar på talgboller..hade jag aldrig kunnat hitta på..men det är säkert praktiskt! Och snyggt blev det ju onekligen..
Den på pinnen är jag mer skeptisk till, men han var ju också snygg så kan ju hända att ohyran kryper dit..:)

Maria sa...

Den största såg ju ut ungefär som jag tänkte mig, men det var ju fiffigt att den hade en funktion mer än att bara vara prydnad!

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Kirsti: Jag la ut få ledtrådar eftersom jag trodde att jag var den sista som upptäckt dessa... Även jag är mer skeptisk till den på pinnen, är lite orolig att den ska ramla av och gå sönder...

Maria: Ja visst är det bra med prydnad och funktion i ett!

Hannele på Hisingen sa...

Helt underbara :)