måndag, juni 01, 2009

Gräva, gräva, aldrig får vi nog

Igår var det morsdag, när jag ringde min mor så sa hon är du inte klar med det där. Mitt grävande alltså. Men nej, jag är inte klar med mina projekt. De är väldigt mycket mina för det är ingen annan i familjen som tycker det är kul. Fast igår var det morsdag och då var min älskade dotter jättesnäll och grävde tillsammans med mig en lång stund och min lika älskade son, som inte var lika ihärdig, grävde en liten stund. Jag planerar att sätta dem i mer arbete för det går ju så bra och är så karaktärsdanande att ställa upp på mamma med lite arbetsinsatser, eller hur? Nyttigt på alla sätt och vis. Nu är det så att högen med fingrus är i vägen, har glömt bort vad den korrekta benämningen är, men den behöver bort och då får det projektet bli av nu också. Allt på en gång, det är en intensiv årstid och det är inte alls så att jag är ostrukturerad, inte alls då. Här ska bli en plattläggning där man kan ställa solstolen eller sitta och fika om det lämpar sig bäst. Den lilla utemöbeln från framsidan är lätt att flytta. Men ska man lägga plattor, det blev över en del, så behöver man gräva ut ca 50 cm djup. Visserligen går tjälen ändå djupare men på bilden är det tjugo centimeter utgrävt på 4-5 kvm och det behövs minst det dubbla djupet. Sedan ska gruset som skymtar vid garaget tippas ner i gropen och ovanpå det det här fina gruset, just det - bärlager heter det. Och sedan ska plattorna dit. Vi får se om det blir klart i år eller nästa. Sa jag att det var enormt varmt i helgen, det blåste en hel del som tur var men det var verkligen sommar värme. Maj månad har gått, månaden mellan vinter och sommar, nu är det sommar.Ytterligare två pallkragar står på plats också, det är sådana där sidoresultat, en del matjord som skulle flyttas var så fin att den skulle passa i pallkragarna, särskilt om hallonen behöver två kragar på höjden, så då blev det till att göra det också. Jag är lite nöjd med mina projekt. Mest av allt för att det är så avstressande när jobbet just nu är så extremt stressigt att jag närmast har förlorat närminnet ;-)

11 kommentarer:

Håkan sa...

Vad fint ni har det! Jag satte dock skrattet i halsen när jag läste det här:
"Jag planerar att sätta dem i mer arbete för det går ju så bra och är så karaktärsdanande att ställa upp på mamma med lite arbetsinsatser, eller hur?"

;)

Vilken skillnad i åsikt en skillnad i perspektiv ger! :D

Lindas trädgårdsblogg sa...

Vad du jobbar och står i! Jag ser 15-spelet som varje trädgårdsprojekt förorsakar! Skönt att man verkligen mår bra av detta arbete. Okej, lite ledbruten kan man ju bli, men man mår bra i sinnet!

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Håkan: Skrattet i halsgropen? Och sedan smilisar, vet inte om du förstod ironin eller inte? Väntar på att du ska komma upp, M & A vill ha hit sin morbror!

Linda: 15-spelet! Utmärkt liknelse, precis så är det! Jag gillade ju det spelet när jag var liten - nu förstår jag varför jag gillar att ha projekt på g i trädgården!

Maria sa...

Hej Karin!
SKönt med trädgårdsarbete!
Verkar som om den där vindan som växer överallt hos dig inte överlevde vintern hos mig. Typiskt, jag hade önskat den sådan där lite vildvuxen sak. Kanske får göra ett nytt försök i sommar om vi ses?

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Maria: Den dröjer med att komma upp på våren, det är bara rötterna i marken som överlever. Jag tror nog att den tar sig men du är alltid hjärtligt välkommen!

Håkan sa...

"15-spelet" ?????

Vår kära mor har ju börjat bli senil. Hon informerade mig om att M&A hade skolavslutning dagen innan Astrids födelsedag.
Nu heter det att; "nej, det har jag aldrig sagt"

Jag trodde ju att jag skulle åka upp då, men fick en läkartid, så jag är kattvakt den här veckan men å andra sidan har jag förstått att skolavslutningen inte är förrän nästa vecka?
Bor dom hos dig då eller?

Mer av allt sa...

Fagernäs handelsträdgård ligger i Boden, på andra sidan sjön som finns bakom Kvantum och Nordpoolen. Det var första gången jag var där men inte sista. Rekommenderas! Vilka projekt du har. Jag är inte så förtjust i att gräva men det måste ju göras med jämna mellanrum. I år är det dock inga stora projekt utan planerar för nästa års nya rabatter kring nya altanen.

Ha en härlig vecka och kramar från mig!

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Håkan: Kom upp nästa vecka!

Mer av allt: Det får bli en utflykt till Boden! Jo, projekten börjar ta knäcken på min fysiska ork, alla muskler har träningsvärk... men det är kul ;-)

Hannele på Hisingen sa...

Bra motion, jag kan nästan bara använda järnspett..

Sussi sa...

Här blommstrar aktiviteten också för fullt ser jag... DET ÄR JU UR KUL!!! Ni får nog toppen fint alldeles straxt när det är klart, eller det blir man ju aldrig... för då ska nåt ändras igen, eller hur?
Paviljongen finns för straxt under 1500kr på Clas Olsson, så det är inte så farligt dyrt...
Den är mysig att sitta i då regnet smattrar fint på taket också ;) (inte bara i sol).
Trevlig helg!
Tingeling Sussi

Anonym sa...

tack för din goa kommentar hos mig, visst är dom fina pilstaketen!? Dom har jag köpt genom Salixprodukter, dom annonserar i dom flesta inredningstidningar, jag är även återförsäljare av dom så hittar du inte dom så kan dukontakta mig igen.

Ha en skön Söndag
kram Pernilla