lördag, maj 30, 2009

Twilight och New Moon av Stephenie Meyer

Jag såg dem på tunnelbanan i London i December. Alltid var det någon som läste Twilight, någon i vilken ålder som helst. De flesta ungdomar jag känner har sett filmen och är de såna som läser har de också läst boken. Ibland blir jag så tvärtemot när något är populärt men jag beställde de här två böckerna ändå, redan i januari eller februari, men så var det den där Norrlands Akvavit jag skulle beta mig igenom och så var det så mycket annat att jag inte kom mig för. Men förrförra veckan läste jag ut båda. Det är tjocka luntor men det är lättläst och det var Kristi Himmelsfärdshelg. I vilan mellan arbetsinsatserna i trädgården så läste jag.

Det är så spännande, varje kapitel slutar med en "cliff-hanger" och man vill aldrig sluta läsa, jo när kroppen gör ont för att den suttit stilla för länge. Det är inte en Nobelpristagaraspirant men det är en spännande och känslosam historia, och jag gillar det gotiska, det fantasyaktiga. Jag vet inte om jag har lust att se filmen, den är visst mer aktion än tankar, men vi får se. Bokserien är lite lik Harry Potter-böckerna, goda mot onda och en hel del övernaturliga inslag (vampyrer och varulvar t ex) och de har också en del gemensamt med The Historian som jag läste i fjol, den är också gotisk och kretsar kring vampyrer utan att göra mig rädd.

Inga kommentarer: