torsdag, maj 12, 2011

Intryck av vårmässan

Jo, jag kom mig iväg på vårmässan. Det var fortfarande lite kyligt på lördag morgon men såg lovande ut för eftermiddagen. De två föreläsningarna jag ville lyssna på var Hannu Sarenström kl 11.30 och Ludvig Holmgren kl 13.00. Perfekt, då skulle jag hinna hem tills det blivit som varmast ute. Så då satt jag där med min trogna och uthålliga dotter, i 45 minuter orkade jag lyssna på min idol Hannu. Han pratade lite för länge. Visade bilder från södra Sverige och det var inspirerande men alla växtnamn han slängde sig med var rätt irrelevanta eller okända för oss här upp i Norrbottens kustland.

Vi strövade runt bland utställningsmontrarna och jag fixade mig en prenumeration på Trädgård Norr och köpte dessutom två äldre årgångar av tidningen till fyndpris så jag har massor med läsning innehållande hållbara tips.

Ludvigs föreläsning varade ca 30 min, perfekt längd, man orkar inte sitta längre hur intressant det än är och det var verkligen jätteintressant. Han pratade om olika kloner av buskar och träd, varför man måste se upp när man t ex köper en Snöbollsbuske. Jag har en som heter "Strömsund" men har sett att Snöbollsbusken egentligen inte ska gå hit upp men nu förstår jag, vissa sorter är härdigare än andra. Ungersk syrén t ex är ju härdigare än vanlig bondsyrén men det finns även där olika undernamn. "Måttsund" är ju t ex en ungersk syrén här från byn Måttsund utanför Luleå.

Ludvig jobbar numera för Rutviks Handelsträdgård (klicka på namnet så kommer du till deras hemsida). Han pratade också om klätterväxter, såna som är säkra som Besksöta och Rosenvinda som jag har och om olika klematis som är härdiga här. Det finns fler klematis som är härdiga än den blå alpklematisen (som jag också har, klicka!).

Ludvig är väldigt kunnig och tar hem träd och buskar från Norra Finland, Norra Ryssland och Nordnorge. Det är ju som han sa inte så kul att köpa ett träd från södra Sverige som inte hinner få höstfärger innan vintern kommer, det är ju mer med härdigheten än bara att trädet ska överleva vintern. Man vill ju kunna njuta av det i dess olika faser och höstfärgerna på t ex en Näverhägg (som jag har här) är väldigt vackra.

Inga kommentarer: