fredag, april 25, 2008

Älg på besök

I kväll hände det igen, det stod en älg bakom friggeboden och tuggade i sig några grenar från en rönn vi har där. Den förflyttade sig närmre äppelträdet, tuggade på en rönn bakom lekstugan men sedan fick jag nog. Skeppsklockan som hänger på ytterväggen blev den enda desperata utvägen. Skeppsklockan som jag använder för att barnen ska höra att det är dags att komma hem när de är ute och leker fick som tur var älgen att dra till skogs.
Nu kan jag väl inte sova i natt av rädsla för att älgen ska komma tillbaka och tugga på äppelträdet. Just när jag trodde att faran var över och hade dragit bort den där påsen som skulle skydda grenarna så dyker älgen upp.
Påsen var förresten ingen jättebra grej, ett alldeles för stort vindfång för ett litet träd och något annat än ett träd med tunn stam skulle den inte passa på. Trädet böjde sig rejält när det blåste lite, de andra träden vajade knappt i vinden men äppelträdet var jag flera gånger rädd att det skulle gå av. Påsen fick en massa hål där grenarna stack igenom och ludd från påsens tyg sitter nu fast överallt på trädet.

2 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

wow, aå häftigt, vill nog inte ha sådant besök iträdgården.

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Hannele: Nä det här är något helt annat än mördarsniglar ;-)