onsdag, april 30, 2008

Plus 16 grader varmt

Idag kom våren med värme och solsken och snöhögarna smälte så att det syntes. På baksidan av huset såg det ut så här vid halv fem, uteplatsen töar fram. För en vecka sedan var det mer än dubbelt så mycket snö ovanpå trätrallen. I dikena forsade vattnet fram längs efter cykelbanan när jag cyklade hem från jobbet. Ängarna hade förvandlats till små sjöar. Fiskmåsar och gräsänder simmade omkring i de tillfälliga sjöarna. På inglasningen var det så varmt att jag var tvungen öppna ett fönster och sedan satt jag där och skissade upp tomten, huset och trädgården skalenligt i den trädgårdsbok jag fick i julklapp av mamma. Man ska planera sina rabatter redan nu, stod det. Planerar man inte i god tid innan sommaren kan det bli väldigt tokigt, stod det också. Men när jag nu skissat så verkar hela tomten ha alldeles tillräckligt med träd och busker men i verkligheten är det inte alls så. Trädgårdsexperten som har skrivit boken har fel. När man ser sin trädgård uppifrån ser det ut på ett sätt, när man ser den tredimensionell blir det något annat. Men visst, några idéer har jag skissat på. Plattläggning t ex. Jag ska försöka skanna in skissen någon dag.

På inglasningen står trädgårdsgrodorna och väntar på sommar. Nyförvärvet syns inte så bra på den här bilden ser jag nu, tvättsvampens gula flyter ihop med grodans gyllene krona. Jag köpte den jättefina grodan på Mias lustgård i Umeå för ett par veckor sedan. Den stora gyllene grodan köpte jag ifjol på Åhléns. Det börjar bli en liten samling...

Inga kommentarer: