måndag, juli 17, 2006

Bryggmans i Öjebyn

Jag och L stämde träff på Bryggmans handelsträdgård häromdan. Det var perfekt väder att strosa omkring bland blommorna i, lite mulet och inte så jättevarmt. Alla perenner var jättedyra och eftersom jag har billigare handelsträdgård på närmre håll lyckades jag hålla mig från att handla. Men, det är så kanonbra att ströva runt och se på hur de fixat i planteringar och komponerat. Bryggmans har nämligen en trädgård som omgärdar allt så att man kan se hur buskar och träd ser ut när de blir fullväxta och hur perennerna ser ut när de brer ut sig. Dessutom finns en jättemysig klematis berså som de gjorde för ett inslag i Gröna Rum, jag tror det var sommaren 2001. Nu har den vuxit till sig och är så här lummig!
Den består av armeringsjärn i en cirkel med tak och runt detta en rabatt uppbyggd av torvblock där perennerna frodas. Det första som man möts av när man kommer fram är detta underbara lusthus:Innuti huset fanns en massa lockande varor:

Fler lockande trädgårdsattiraljer finns såklart där man går in till kassan. Man kan fika där men det finns inga skyltar som upplyser om det. Skyltningen för att hitta till handelsträdgården är också obefintlig. De skyller på att vägverket inte låter dem sätta upp skyltar men jag antar att de inte vill betala helt enkelt, det kan ju inte vara gratis att skylta. Dessutom sitter alla möjliga andra skyltar längs vägen. Varje år är det likadant, vi/jag kör fel, även om felsvängen blir lättare och lättare att rätta till. Nu körde vi bara ynka lite fel. Om någon ska dit för första gången rekommenderar jag att skriva ut en karta från Eniro!


Det är absolut värt ett besök, där finns så mycket att inspireras av. Ta bara den här tillbyggda växthusdelen, den är helt underbar, så skulle jag vilja ha det hemma också ;-)Utanför växthusdelen växer en numera stor buske näverhägg (ett favoritträd - jag har två hemma) och där finns en jättemysigdamm med intilliggande lusthus av spaljemodell. Hade jag haft 11.000 SEK att plocka fram utan vidare hade lusthuset kommit med hem!

Det jag gillar allra bäst med Bryggmans är ordningen, både buskar/träd och perenner är sorterade. Buskar/träd efter sorter och perenner efter i vilken färg de blommar.

Här på bilden är det rhododendron- och barrväxtrummet. Rhododendronen verkade vara slutsåld. Rosor sorteras röda/rosa för sig och gula för sig. Det är så lätt att hitta det man ska ha och förhoppningsvis kommer man inte hem med fel färg heller...

Sist av allt, den här skylten möts man av när man börjar sin rundvandring i den kombinerade visningsträdgården och handelsträdgården. Den har suttit där några år nu så jag var tvungen hålla ner den för att texten skulle synas, den ville rulla upp sig. Men visst är det ett vänligt sätt att säga till på!

Inga kommentarer: