fredag, juli 21, 2006

Så här lummigt är det mittisommaren

Egentligen skulle jag vilja visa fina bilder på trädgården på andra sidan huset. Men den är bara på drömstadiet än så länge.
Visserligen finns där träd men inte så mycket mer. Vi håller på att gräva bort rabatterna intill huset och gräva bort alla kantstenar, det har varit ett projekt ända sedan jag flyttade hit och besiktningsmannen sa att rabatter intill husgrunden inte är bra.
Nu är det visserligen mest sand i dessa rabatter eftersom jag succesivt grävt upp därifrån och flyttat till uteplatssidan. Uteplatssidan som blivit så här lummig!

Eftersom den här sommaren hittills är urusel har vi inte haft någon riktig användning av altanmarkisen som vi skaffade. Det var varmt och bad i en vecka... och sedan dess har det blåst som höst eller varit kyligt i luften... jag tror jag blivit bortskämd med de senaste årens supersköna sommrar.

I fjol var två veckor så där heta att luften dallrade och man inte orkade något annat än vara på stranden och bada, och inte blev det iskallt därefter heller, men i år!

Hursomhelst var både igår och idag rätt okej. Det är perfekt cykelväder och det är skönt att komma ut och röra på sig.







Det var lite blåsigt när jag tog bilden här till vänster, det syns på vindstruten som blivit uppfäst på en stör av armeringsjärn.

(Det syns inte på bilden men det stackars tunna äppelträdet har mycket riktigt böjt sig precis i vindriktingen, i en mycket fin båge men det är ju meningen att det ska bli rakt. Så nu har vi stagat upp det med en rejäl påle, den var nog två och en halv meter innan den blev nerslagen i marken.)

Den här rabattbilden ska jämföras med en annan bild av samma rabatt från i maj. Det var innan jag hade utökat med stenar runt Snöbollsbusken (som ännu inte har blommat på de fyra år som gått sedan jag köpte den) samt Rosenhallonbusken (som är ny för i år och som minsann blommat med en blomma!).

Altanmarkis blev jättemysigt och den hindrar eftermiddagssolen från att sticka en i ögonen när man sitter ute och läser eller fikar. Men, den gillar inte dessa höststormbyar som den här sommaren kryllat av, då är det bäst att ha den inrullad.

Den här vyn kan också jämföras med en tagen på samma plats i april, den 20e april för att vara exakt. Jag la bara aldrig ut den på bloggen då men nu är det rätt kul att jämföra och se vad mycket som hänt och vilken stor skillnad det är på årstiderna.
Jag hade en tjej från Australien på besök några dagar i april i år och hon trodde inte det var sant när hon såg bilder från sommaren här, och att vi kan bada tror hon knappt på fortfarande. Det var första gången hon såg snö och hon tyckte det var "lovely", hon stod på skidor för första gången också. Jag hoppas hon kommer tillbaka när det är sommar men jag hoppas nog ändå mer att jag får chansen att hälsa på henne...





Jag vill bara avsluta med att få visa en av mina vackra pioner, de blommar fortfarand (trots alla stormbyar) och de doftar ljuvligt.

Jag vet inte hur det är med er andra trädgårdstokiga bloggande människor men jag lyckas tydligen fastna för samma färger. Båda mina blommande pelargoner är väldigt likadana i färgerna, den ena dock med två färgad men ändå. Och pelargonerna, ljusrosa, mörkrosa, vit med rött stänk.



Dessutom massor av blåa blommor, de är också snarlika. Och, det är just samma blå färger jag dras till när jag går och tittar på blå perenner till salu!

4 kommentarer:

Anonym sa...

det har verkligen hänt mycket med den rabatten sedan i våras, vi har också en jalusi över uteplatsen men jag börjar ångra att vi inte byggde tak istället, det får bli nästa sommar. man kan ju nästan bara ha ut jalusin när det är vindstilla och regnfritt och det är det ju sällan

Hannele på Hisingen sa...

Härligt, Karin, fint med lummig trädgård.

JULIEK sa...

Så trevliga hage bilder.

Cissi sa...

Håller med om det där med att man dras till vissa färger, min rabatt är huvudsakligen blå, med lite dragningar åt blålila. Älskar blått!