lördag, juli 29, 2006

Trädgårdsfynd i Värmland


Nu har vi kommit hem igen, efter en vecka på resande fot. Vi har varit i södra Sverige = Värmland och stannat till som hastigast i mellanSverige = Sundsvall.
Jag måste poängtera att det som kallas mellan på väderkartan verkligen inte är det! Delar man Sverige i två hälfter hamnar mitten ungefär vid Sundsvall.

När man är på semester fotar man och givetvis har jag fotat, men i år fotade jag mest trädgård. Jag glömde bort att fota när vi badade i Glafsfjorden och det var +25 grader varmt i vattnet! Jag glömde bort att fota våra trevliga middagar. Jag fotade nästan inga människor, för de bilderna skulle jag ju inte kunna lägga ut på bloggen...ja, det blir lite andra semesterbilder än det brukar.

Här är några semesterbilder från mina svärföräldrars trädgård. Där finns det många sköna platser att sitta på. En av dessa är under det här pergola taket. I år syns konstruktionen tack vare att humlen fick löss och klipptes bort så det är enbart klematis som klättrar, det är inte så enbart det heller.

Mellan reglarna av impregnerat trä står armeringsjärn till stöd för klätterväxter och perenner som växer sig höga i rabatten framför.
När det är medelhavsvarmt och alldeles för varmt att vistas i solen är det här en supermysig vrå. Någon gång i framtiden vill jag ha en sån hemma hos mig också...

Stockrosen framför spaljén är så grann, jag köpte en stockros en gång men fick aldrig se den blomma. Nu har jag blivit lovad fröer från den där så om två år kanske jag också har något så vackert i min trädgård!

3 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Jag fotar också mest trädgårdar på semestern. :)

Anonym sa...

Lizzy said
Vi känner inte igen våran trädgård
det blir nog finare på bild.

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Hannele: Jag har fått idéer om att formklippa träd från din blogg, tur att du fotar trädgårdar - jag återkommer.

Lissy: Va bra, nu är du inte anonym längre, ni fixade det! Jag ska skicka alla bilderna jag tog så får du se hur fin trädgård ni faktiskt har! Antar ni blir hemmablinda...