måndag, juli 17, 2006

Äntligen mössa!

Nåja, jag behöver inte använda den än, men jag har gjort den - för idag har jag virkat! Jag är trots allt ganska förtjust i kläder och mode och i vår har jag sett en mössa på modebilderna från Burberrys visningar i diverse damtidningar.
Jag har i flera månader tänkt att jag ska sticka en sån... men, men, inte förrän mode reportaget i nyutkomna Elle med en förstorad variant på samma "mössbasker", för det är något sånt den är. Lite mössa, lite basker.

Eftersom jag varken stickat eller virkat på ett bra tag (flera år?) så valde jag virknålen när jag väl hade hittat lite garn i gömmorna. Min dotter tog ett annat nystan och virkade sig ett hårband som man också kan ha som halsband! Hon hade inte tålamod att göra en hel mössa... Men för mig blev det faktiskt en mössa, en prototyp för nu har jag fått blodad tand. Det var jättkul att virka!

Om nån vill göra en lika dan så lägg upp så det räcker runt huvudet, virka tätt och rakt upp några centimeter. Därefter kan man börja lägga till maskor och virka stolpar så att det blir lite håligt. Jag gjorde mindre hål först och större när jag skulle ha allt att riktigt likna en tratt. Därefter, efter att det sett ut som om man virkat en tratt börjar man ta in. Jag tog in ganska snabbt eftersom garnet började ta slut, och då blev det en lite bubblig effekt som jag gillade men kanske inte ska ha på nästa mössa.

Jag virkade en till dottern också av bara farten, den gjorde jag mindre tvär i intagningen och med större hålvirkning hela vägen ovan mudden. Om jag ska göra en sån stor och knallrosa som i stylistreportaget i Elle måste jag nog inhandla garn!

1 kommentar:

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Hej Maloppa! Hoppas du läser igen på min blogg för jag lyckas bara inte skriva något i din! Varje gång jag försöker får jag upp meddelandet "Microsoft har stött på problem och måste avslutas" och så stängs internetsidan ner... Borde börja använda Firefox istället för Explorer... Hursomhelst, på din blogg såg jag va mycket roligare det är att bo nära en storstad, nu när det är kallt hade jag gärna gjort allt som du ska göra. Du behöver inte virka när solen går i moln! Det har varit så många dåliga dagar här nu att det bara finns tråkiga saker kvar att göra nu...