måndag, juni 05, 2006

Marknad i Gammelstad

I söndags var jag till Gammelstads kyrkstad här i Luleå och tittade på marknaden. Trist nog glömde jag tänka på att ta med kameran. Som tur är finns det många fina bilder på internetsidorna eftersom kyrkbyn i Gammelstad tillhör världsarvet. Fast det är inte samma sak, bilderna på hemsidan är så gott som folktomma och när det är marknad så vimlar där av folk och aktiviteter.
Där finns också ett friluftsmuseum; Hägnan. Jättemysigt att åka dit, även om det är nära så är det som att resa bort, det är en sån annorlunda stämning där. Nästa år måste jag både komma ihåg kamera och kontanter, ett par hobbyodlare från Sangis hade nämligen tagit med sig härdiga perenner som övervintrat hos dem. Lupiner från Reykyavik och en blå japansk akleja som såg annorlunda ut och som jag borde ha köpt.
Vid Bostället i Kyrkbyn hade Luleå KonstKlubb utställning av diverse konst, både akvareller, snidade träslevar och vackra broderade dräkter.
Innan vi for gick vi till Antikaffären Hoven Droven där det var gårdsmarknad, där fyndade jag Hjalmar Söderbergs Den allvarsamma leken, Eyvind Johnssons Kommentar till ett stjärnfall och C J L Almqvists Drottningens Juvelsmycke. Den första var en utgåva från 1979 men de andra från 1950 respektive 1935 i perfekt skick. Alla för det underbara priset 10 kronor styck!

Inga kommentarer: