lördag, juni 17, 2006

Mlle Nothomb - nu på svenska!

Nu finns hon på svenska! Amélie Nothomb är en av mina favoritförfattare och eftersom Adlibris har varit så snälla att de börjat ta in även franska böcker numera letade jag om de hade någon titel av henne som jag inte läst. Till min stora förvåning finner jag då att Antéchrista och Stupeur et Tremblements nu finns på svenska! Om jag får låta som en börsmäklare så rekommenderar jag köp!
Antéchrista heter på svenska naturligtvis Antichrista och handlar om en tonårstjej som inte är så bra på att vara häftig och populär men som får chansen att bli det tack vare att hon blir kompis med rätt tjej. Men kompisen är inte rätt tjej att vara kompis med, hon manipulerar och ljuger och mycket förändras.
Underkastelsens sötma som är den svenska titeln på Stupeur et Tremblements handlar om när Amélie i 20-års åldern arbetar i ett företag i Japan. Hierarkin är enorm och inget man ruckar på, många komiska missförstånd uppstår trots att hon pratar flytande japanska. Den är billig - bara 45 kr - så provläs!
Jag har just läst färdigt Métaphysique des Tubes och Robert des Noms Propres. Den första handlar om Amélies första tre år i livet. Hon föddes i Japan där hennes pappa var Belgisk diplomat. Den är skriven ur det lilla barnets perspektiv, hur hon upplever världen och det blir både absurt och komiskt. I den andra, av de två böcker jag nyss läst, den med titeln lånad av ordboken Robert, beskriver hon sin mördares liv. Hon börjar med föräldrarna och följer sedan den blivande mördaren genom hennes liv. Uppenbarligen har det dock inte inträffat än... Dessa båda finns på engelska med titlarna The Character of Rain och The Book of Proper Names. Många fler av hennes böcker finns utgivna på engelska, så kan man inte franska kan man ju läsa dem på engelska.

2 kommentarer:

Cissi sa...

Vad spännande, aldrig hört talas om henne! Tack för tipset.

Anonym sa...

Hallå! Jag tänkte det kanske är direktare att lämna ett mess här än att maila dig. Fräckt nog tänker jag inte kommentera boktipset utan vill bara hälsa en grej om det är så att ni slipar på planerna att komma på stockholmsbesök kring 1 juli. Sotaren ska komma till stugan den 3 juli så vi kommer att ta ledigt den måndagen hur som helst. Mao passar det jättebra om ni kommer då. Kanske kan vi också ta ledigt fredag men det vet jag inte säkert än. Bir det inte så kan ni ju gå på stan fredag, göra grönan eller så och så åker vi ut till stugan på kvällen. På lördagkväll har M och jag pratat om att åka till Ålö krog och äta middag. Det kanske ni också vill hänga med på?