söndag, juli 22, 2007

Låt den rätte komma in av John Ajvide Linqvist

Det här var första boken jag läste när arbetstyngden fallit av mina axlar just före midsommar. Jag har varit såå nyfiken på den här John Ajvide Lindqvist. Men den var otäck den här boken, inte så mycket vampyrerna som pedofilerna, det var riktigt otäckt. Och ändå så ångrar jag inte att jag läste den, även om några pedofilbilder som målades upp är sådant som jag hoppas ska suddas ur mitt minne snabbt. Och även fast jag har en otroligt livlig fantasi och inte behöver många ord förrän hela scenarion målas upp i mitt inre så var det här en läsning som gav behållning. Välskrivet och intressant, tilltalar min fantasi, nästa sommar kanske jag orkar ta i tu med hans andra bok, Hanteringen av odöda, som jag också köpt men som jag känner kräver att jag lagt denna bakom mig och att nätterna återigen är lika ljusa som dagen.

ps. På Adlibris kan man t o m läsa ett utdrag ur boken så man får ett prosaprov... ds.

Inga kommentarer: