måndag, juli 09, 2007

Utö 2007

Har varit borta från allt vad vardagsliv heter i drygt en vecka. Först syrrans sambo M:s 40-års dag (Kicki har bilder därifrån). Det var ett supertrevligt födelsedagskalas, genombra ordnat på alla sätt och vis och dessutom så många trevliga människor - vi längtar redan till M och min systers bröllop för att få träffa alla på nytt!
Efter denna trevliga fest lånade vi stugan på Utö en vecka och hade det så otroligt skönt. Visserligen var det värmebölja hemma i Luleå med 30 grader i skuggan medans vi fick nöja oss med halvklart men ändå hyfsat varmt väder. (I tidningarna skrevs det om översvämningar i Småland.) Men förutom att jag oroade mig lite för att mina blommor där hemma skulle torka ut så behövde jag inte tänka en endaste tanke om några måsten. Inga 'borde fixa'-tankar heller för den delen. Bara vara...A hade som mål att bada minst två gånger om dagen och det var inga problem, hon badade säkert tre gånger de flesta dagarna. Stränderna på Utö är såå fina och det var så gott som folktomt överallt dit vi kom. Jag har kört flakmoppen alldeles själv nu (ungarna har fått prova på de med).
Vi har sett huggorm i vattnet där vi badade, spillkråka och hackspettar vid stugan, sniglar och snäckor, och sten i alla möjliga formationer och olika mineral. (Tur att vi har vår egen 'stenforskare' med oss.) Vi har tittat på resterna efter gruvan och besökt det lilla men väldigt innehållsrika muséet i Gruvbyn. Vi har också plockat fästingar, de gillade mig, fem stycken fick jag plocka bort i veckan. Det är väl med fästingarna som med myggen i fjällen, de är där för att annars skulle det vara alltför paradisiskt...

3 kommentarer:

Maria sa...

Välkommen hem! Härlig vecka!

Lindas trädgårdsblogg sa...

ÅH! Ska syrran gifta sig?!?! Vad himla glad jag blir! Önska henne lycka till från mig.

Ni verkar ha haft en härlig semester!

PS. Vi åker uppåt i morgon och inte idag som det står på min blogg. Vi kanske hinner ses?

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Maria: Ja det var jättehärligt, hoppades att det fina vädret hemma skulle hålla i sig men det gjorde det ju inte,,,

Linda: Jag tänkte ringa dig, jag hoppas vi hinner ses!