onsdag, augusti 06, 2008

Jordgubbssyltkok

Det här har jag åstadkommit på förmiddan: Jag rensade och vägde upp två kilo jordgubbar och hällde bären i en kastrull. Sedan hällde jag syltsocker över, jag hade bara ett kilo hemma så det fick bli den mindre söta sylten. Så kokade jag dem och mosade några bär men eftersom jag gillar att hitta bär i sylten så behöll jag de flesta. Det känns mer äkta sylt när man kan urskilja bär tycker jag, men när ungarna var mindre ville de ha sylten som ett alldeles jämt mos. Här kokar det ordentligt och det var kul att fota, såg ut som en trollbrygd när jag såg i kamerans display! Sedan öste jag upp sylten i nydiskade glasburkar som nu står och svalnar och sedan ska märkas och frysas in. Måste göra något av vinbären jag frös in förra hösten och som nu tar en massa plats i frysen, är det någon som har ett bra recept på t ex någon god sylt man kan göra av röda vinbär och kanske något annat?

3 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Testa att göra saft på röda vinbär och jordgubbar! Jag labbade ju med safter förrförra året och det blev himla gott att blanda vinbär med krusbär och hallon. Jag hade dock inga jordgubbar, men det borde ju bli gott det med.
Har du inte testat vinbärspajen som jag bloggat om så måste du ju avsätta lite bär åt den! http://lindastradgard.blogspot.com/2007/01/bloggare-p-besk.html

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Linda:
Tack för tipsen, vinbärspajen hade jag ju glömt bort, den måste jag baka!

Hannele på Hisingen sa...

jag syltar inte, blir lite i frysen ibland